Gissa position

Fotot är taget från en mindre topp (1703 m.ö.h.) och riktningen är mot sydöst. Och det är i Sarek. Inte mycket till ledtråd kanske men det kommer mer senare där höstacken nog kan placeras.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Dags för en bättre ledtråd. Här ser ni sockertoppen från ett ställe som nog många av er känner igen.
Sockertopp-II.jpg

Jag föreställer mig att det är ’Svenoinus, sydtopp’ du avser nu. Ok.. Har aldrig sett den på såhär ’nära håll’ som du lyckats komma. Det var decennier sedan jag var upp där på Ryggåsberget, men visst den är anslående brant nerifrån Luottolako.

Ibland hakar denna tråd upp sig. Genom åren som du nog vet Björn, så kan det plötsligt rulla på något otroligt, för att lika snabbt stanna upp. Lika otroligt är vissa medlemmars dolda kunskap om fjällen. Ibland undrar man var denna otroliga topografiska kunskap kommer ifrån.

Ett tag här tio,femton år sedan, fanns det en som kunde i princip allt! Han var en så kallad ’superigenkännare’ med vaket öga för just identifikation. Man kunde knappt lägga ut en fjälltopp eller panorama utan att den namngavs, snabbt som attan. Tråden blomstrade verkligen. Det var bilder utan slut. Oftast är det en ’bokstavskombination’ bakom denna exakta kunskap i deras personlighet. I vardagen är dessa personer osynliga. Men får dom se en okänd fjällbild, ja då…

Visst är det Svenonius sydtopp! Bengt Noläng använde sig Tore Abrahamssons förteckning över toppar för att skriva ”Nya höjder på toppar i Sarek” - Nya höjder på toppar i Sarek - Utsidan. Där återfinns Svenonius toppar:

Västra förtoppen 1703 m.ö.h.
Nordtoppen 1873 m.ö.h.
Sydtoppen 1842 m.ö.h.

Sockertoppen är sydtoppen och fotot är taget från västra förtoppen. Placerade i kartan ligger de här:
SvenoniusToppar.jpg

Mästerligt och utförligt förklarat Björn! Dessutom med karta. Du besitter onekligen fasta & gedigna kunskaper.

Tyvärr är jag på Gotland, och här finns inga fjäll. Jag kommer inte heller åt mina album. Det får bli en banal fjällbild ifrån mobilen, men den är enkel, så alla känner nog igen denna dal.

Varsågoda och gissa på…
Kaska.JPG

Hej på dig Bertil.

Kul att du gissar. Det är så rätt så. Fjället heter Kuoppertjåkka. Och är som så rätt säger 1905 meter högt. Tyvärr, har namnet tagits bort och försvunnit ifrån Fjällkartan, men om du skulle få tag i en äldre version så hittar du nog fjället. Det är lättbestiget ifrån baksidan och har en otrolig utsikt.

Det är naturligtvis väldigt irriterande med att namn försvinner, och toppar får andra toppars namn. En medlen här: LRC (Kalle Brisland) är mycket duktig på att analysera detta med namn som byts ut, uttal och uppdateringar av namn.

Men nu är bollen din så, lägg ut en bild!

Den lilla sjön mynnar ut i ett par större sjöar som är osynliga härifrån. Jag går fritt i den lätta terrängen, ett par kilometer kvar till att ansluta till en välkänd led.
Fjäll.jpg

Dags att fylla på med fler ledtrådar. Jag står på en platå (som faktiskt har ett namn på fjällkartan) med kameran riktad mot ost-sydost. Det går att skönja en dalgång bortom det platta området, före bergen. Om jag vrider kameran åt höger syns den högsta toppen i regionen, och som jag just varit uppe på.

Ingen aktivitet här - jag ska just åka till fjälls och kan inte svara på ett bra tag. Därför återtar jag min bildfråga och lämnar fritt för nya bidrag. (FYI. Bilden ovan är från Padjelanta, Jållelakho vid västra änden av Jållejavrre, i riktning mot Viejevagge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips