Gissa position

Berget heter Miesák så du är vid Bieggaluoppal skulle jag säga... :)
Nu kom vi slutligen ända fram. Forsen i startbilden är belägen mellan Áhpparjávri och Bieggaluoppal (biegga = "vind"). Här fanns förr i tiden ett rastskydd, men det har sedermera brunnit ner och mig veterligen inte återuppbyggts.

Trodde nog någon skulle ta det på bilden i fredags mot andra hållet, då nog halva Utsidan sett det berget (Adnetjårro) när man traskat kungsleden mellan Alesjaure och Abisko, väldigt fotograferad vy, men från fel håll nu vilket ställer till det, inte så många som sett det från den vinkeln.

Kul att få deltaga i denna intressanta tråd, jag har ingen lämplig bild själv dock, så lämnar det öppet för någon annan!:)

För ordningens skull ska det sägas att bilden från den 3/5 (inlägg #18478) inte föreställer Ádnji, utan den nordliga utlöparen av Godučohkka; Ádnjis långa rygg kan man däremot se i bakgrunden i bilden från den 1/5 (inlägg #18477). Här är en bild på samma formation från lite längre håll, där Godučohkkas huvudtopp tydligt framträder bakom till vänster:

gp255e.jpg

Kan vi verkligen leva med två veckor utan ny bild i tråden? Kannske, men troligen inte mycket längre så det är dags för en ny bild.
P1560733.JPG

Troligen gannska månge här på utsidan som redan gick förbi denna gamla träd. Minns ni var?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nej den ligger inte i Jämtlandfjällen.
De som går förbi denna träd är väl på en (halv-)dags utflykt, men kannske innan eller efter en längre vandring.

Har inte en aning, men baserat på din ledtrådar gissar jag på att trädet kanske återfinns nära bron över Vuonjatädno, ett par km öster om Akkastugorna.

/ Stefan

Det finns många knotiga träd i skogen kring Saltoluokta, som borde kunna stämma in på den andra ledtråden. Kan dock inte påminna mig att jag sett just detta träd och i så fall mer exakt var det skulle kunna befinna sig.

Där finns något som stämmer bra i både svar, men vi skall längre norrut.
Jag återkommar med några ledtrådsbilder - om de behövs ännu - när jag är hemma från jobbet.

Här kommar några bilder till
träd.jpg

Kannske inte riktigt en ledtrådsbild, men kannske... Samma träd typ 20 år innan frågebilden.

Bro.jpg

Ledtrådsbild på riktigt.
De som passerar träden är på väg till denna bron - och där verkar något liten konstigt när man tittar på kartan...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.