Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nu kom vi slutligen ända fram. Forsen i startbilden är belägen mellan Áhpparjávri och Bieggaluoppal (biegga = "vind"). Här fanns förr i tiden ett rastskydd, men det har sedermera brunnit ner och mig veterligen inte återuppbyggts.
Trodde nog någon skulle ta det på bilden i fredags mot andra hållet, då nog halva Utsidan sett det berget (Adnetjårro) när man traskat kungsleden mellan Alesjaure och Abisko, väldigt fotograferad vy, men från fel håll nu vilket ställer till det, inte så många som sett det från den vinkeln.
Kul att få deltaga i denna intressanta tråd, jag har ingen lämplig bild själv dock, så lämnar det öppet för någon annan!
För ordningens skull ska det sägas att bilden från den 3/5 (inlägg #18478) inte föreställer Ádnji, utan den nordliga utlöparen av Godučohkka; Ádnjis långa rygg kan man däremot se i bakgrunden i bilden från den 1/5 (inlägg #18477). Här är en bild på samma formation från lite längre håll, där Godučohkkas huvudtopp tydligt framträder bakom till vänster:
Kan vi verkligen leva med två veckor utan ny bild i tråden? Kannske, men troligen inte mycket längre så det är dags för en ny bild. Visa bilaga 44402
Troligen gannska månge här på utsidan som redan gick förbi denna gamla träd. Minns ni var?
Har inte en aning, men baserat på din ledtrådar gissar jag på att trädet kanske återfinns nära bron över Vuonjatädno, ett par km öster om Akkastugorna.
Det finns många knotiga träd i skogen kring Saltoluokta, som borde kunna stämma in på den andra ledtråden. Kan dock inte påminna mig att jag sett just detta träd och i så fall mer exakt var det skulle kunna befinna sig.
Där finns något som stämmer bra i både svar, men vi skall längre norrut.
Jag återkommar med några ledtrådsbilder - om de behövs ännu - när jag är hemma från jobbet.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer