Gissa position

är vi söder om ritsem helt plötsligt?
Jajamen, det är vi. Men jag valde mellan en bild från området sydväst om Rostojaure och aktuell bild :)
Kan fotografen möjligtvist ha stått någonstans i närheten av Kraptatjåhkka? Fotoriktning nord-nordväst mot Pieljekaise?
Vi är på det lilla berget Jållieke intill Kráptatjåhkka. Det blir rätt för det.

I vänsterkant syns lite av Krámá vars kontur även finns i bakgrunden här https://www.utsidan.se/forum/threads/gissa-position.42126/post-893439 . I högerkant syns som sagt Pieljekaise.

Varsågod, nästa bild.
 
Pieljekaises form är ju rätt så karakteristisk, därifrån kunde jag räkna ut din ungefärliga position.

Nästa bil: Vad heter fjälltoppen längst till höger? Och var ungefär står fotografen?
 

Bilagor

  • tempImageSpwV8h.png
    tempImageSpwV8h.png
    16.2 MB · Visningar: 50
Ingen dålig gissning. Det finns visserligen en hel del likheter, men vi ser inte Marsfjällen.
Perspektivet är förresten något ovanligt i det här sammanhanget.
 
Ingen dålig gissning. Det finns visserligen en hel del likheter, men vi ser inte Marsfjällen.
Perspektivet är förresten något ovanligt i det här sammanhanget.
För att jag för ovanlighetens skull ska få in en gissning (troligen felaktig) för så säger jag istället att berget vi ser längst till höger är stor anahögen i anarisfjällen, och att du står nedanför hundhögen i oviksfjällen.
 
Landskapet är rätt gissat, Jonity, men det är Sauvakavelija som har rätt. Skäckerfjällen sett från Norge, ca 1 mil norr om Sandvika. Fjället längst till höger är alldeles korrekt Lill-Anjeskutan.

Nästa bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.