Gissa position

Se där, ja!

Vilken är fotografens ungefärliga position här då? En del av en nationalpark finns med på bilden.
mnbmnxngf.jpg

Skickligt av materazzi att ta förra bilden i ett så alldagligt fjällandskap utan, för min blick, några särskilda kännetecken.

Den nu aktuella bilden tycker jag däremot skiljer sig från det mesta vi brukar se. Stora arealer med björk och en jättemyr. Mina tankar går långt norrut, och kanske nationalparken vi fått som ledtråd finns i ett annat land? Jag prövar med en myr som heter Oaggojeaggi några km väster om Kummavuopio.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Den nu aktuella bilden tycker jag däremot skiljer sig från det mesta vi brukar se. Stora arealer med björk och en jättemyr. Mina tankar går långt norrut, och kanske nationalparken vi fått som ledtråd finns i ett annat land? Jag prövar med en myr som heter Oaggojeaggi några km väster om Kummavuopio.
Nej, där är det inte. Men länet är rätt inprickat. Bilden är tagen vid en lunchrast där myrens färgskiftningar stod för underhållningen. På ungefär 800 meters höjd så är fotografens position torr och öppen.

Några ledtrådar. Bilden är tagen från en led. Nedanför den dubbeltoppade höjden i högerkant har säkert flera som besöker den här tråden passerat.

är det dividal nationalpark i norge som syns och så har du kanske varit och snokat runt rostojaure och är nu påväg norrut mot antingen keino/kummavuopio eller mot pältsa som ligger nedanför fjällen i högra kanten?

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
är vi söder om ritsem helt plötsligt?
Jajamen, det är vi. Men jag valde mellan en bild från området sydväst om Rostojaure och aktuell bild :)
Kan fotografen möjligtvist ha stått någonstans i närheten av Kraptatjåhkka? Fotoriktning nord-nordväst mot Pieljekaise?
Vi är på det lilla berget Jållieke intill Kráptatjåhkka. Det blir rätt för det.

I vänsterkant syns lite av Krámá vars kontur även finns i bakgrunden här https://www.utsidan.se/forum/threads/gissa-position.42126/post-893439 . I högerkant syns som sagt Pieljekaise.

Varsågod, nästa bild.

Pieljekaises form är ju rätt så karakteristisk, därifrån kunde jag räkna ut din ungefärliga position.

Nästa bil: Vad heter fjälltoppen längst till höger? Och var ungefär står fotografen?

Bilagor

• tempImageSpwV8h.png
    tempImageSpwV8h.png
    16.2 MB · Visningar: 134

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.