Gissa position

Tja, inte så skyhöga fjällen och ändå finns det snö på dem, en torvkåta på sjölusspen, det borde ju vara långt upp i norr, så jag gissar norr om Ritsem?
Ops, Tore hann före mig, så jag ändrar mig och gissar Söder om Ritsem :)

Tja, inte så skyhöga fjällen och ändå finns det snö på dem, en torvkåta på sjölusspen, det borde ju vara långt upp i norr, så jag gissar norr om Ritsem?
Ops, Tore hann före mig, så jag ändrar mig och gissar Söder om Ritsem :)
Att det fortfarande är snö på fjällen beror att det är tidigt på säsongen, runt midsommartid.

Lite svårt med bra bilder. Prövar denna. Var står jag? Toppen har inget namn, dock en höjdangivelse
IMG_0615.jpeg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
1414 m på den tryckta kartan (BD16), 1412 m på Lantmäteriets karta på nätet?
Här? Eller minst i närheten?

Korrekt! Var liten kluven på hur man skulle svara på frågan om Västerbotten då vi inte är i Västerbotten men delar av bilden ligger där.
Det är lite intressant hur fel höjdangivelse det är på två av de fyra topparna i mitten av bilden. Min calazokarta från 2019 visar något helt annat än lantmäteriets karta. Toppen på 1641 är nu 1521 enligt lantmäteriet.
IMG_0987.jpeg

Nästa bild

Det är lite intressant hur fel höjdangivelse det är på två av de fyra topparna i mitten av bilden. Min calazokarta från 2019 visar något helt annat än lantmäteriets karta. Toppen på 1641 är nu 1521 enligt lantmäteriet.
1641 finns även på min BD16 från 2008. Nagon som har sprängt toppen? ;)

Jag tog din första bild helt fel, mer som fotoriktning NO, men med den andra bilden kom jag rätt...

Nu är jag bortrest för några dagar från imorgon, så det är fritt för valfri person att läga upp ett ny bild - kannske sista chancen för 2022.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.