Gissa position

Jag har visst fel men fick denna känslan från början därför skrivar jag detta ända.
Bron över Vojmån mellan Aevjere och Bleriken söder om Vardofjäll?

Min känsla med den lummiga grönskan och storleken på bron var från början mina minnesbilder av bron över Över-Uman i Strimasund. Jag får dock inte ihop det med de givna ledtrådarna.

Nej, inte Strimasund den här gången. Henning är fortfarande närmast med sin gissning. Men den som förstår betydelsen av fotoriktningen löser gåtan snabbt och enkelt.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Blir inte klok på det här. Men däremot har man fått studera kartor över Västerbotten, så det är ju alltid något. Har du fler ledtrådar på lager? Undrar också om det där med fotoriktningen är nån slags "På spåret"-grej där det finns mer mening än bokstavlig fotoriktning.

Jag gissar på Vapstälven. Den har ju egenheten att den rinner år fel håll (västerut mot Norge) och det hade man kanske kunna se i bilden nu när vi vet att den är fotad åt norr. Detta lyckades dock inte jag med. Är det bron nedströms Vapstsjön?

Jag gissar på Vapstälven. Den har ju egenheten att den rinner år fel håll (västerut mot Norge) och det hade man kanske kunna se i bilden nu när vi vet att den är fotad åt norr. Detta lyckades dock inte jag med. Är det bron nedströms Vapstsjön?
Rätt svar, bravo! Vi ser alltså bron vid utloppet av Nedre Vapstsjön. Det finns inget mer vattendrag av den här storleken (inte många mindre heller) som rinner mot Atlanten. Sauvakavelija har noterat att bilden visats tidigare, helt riktigt, eftersom jag har svår brist på nya bilder. Men Erik har säkert något spännande på gång!

Då provar jag denna bild. Inte mycket till fjäll, snarare en liten kulle, men ganska kul ändå tycker jag själv, höjdmeter är inte allt. Den får inte mycket besök, men desstå fler betraktare. Vad heter kullen i förgrunden?

IMG_2026 v3.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.