Gissa position

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Jag har visst fel men fick denna känslan från början därför skrivar jag detta ända.
Bron över Vojmån mellan Aevjere och Bleriken söder om Vardofjäll?

Min känsla med den lummiga grönskan och storleken på bron var från början mina minnesbilder av bron över Över-Uman i Strimasund. Jag får dock inte ihop det med de givna ledtrådarna.

Nej, inte Strimasund den här gången. Henning är fortfarande närmast med sin gissning. Men den som förstår betydelsen av fotoriktningen löser gåtan snabbt och enkelt.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Blir inte klok på det här. Men däremot har man fått studera kartor över Västerbotten, så det är ju alltid något. Har du fler ledtrådar på lager? Undrar också om det där med fotoriktningen är nån slags "På spåret"-grej där det finns mer mening än bokstavlig fotoriktning.

Jag gissar på Vapstälven. Den har ju egenheten att den rinner år fel håll (västerut mot Norge) och det hade man kanske kunna se i bilden nu när vi vet att den är fotad åt norr. Detta lyckades dock inte jag med. Är det bron nedströms Vapstsjön?

Jag gissar på Vapstälven. Den har ju egenheten att den rinner år fel håll (västerut mot Norge) och det hade man kanske kunna se i bilden nu när vi vet att den är fotad åt norr. Detta lyckades dock inte jag med. Är det bron nedströms Vapstsjön?
Rätt svar, bravo! Vi ser alltså bron vid utloppet av Nedre Vapstsjön. Det finns inget mer vattendrag av den här storleken (inte många mindre heller) som rinner mot Atlanten. Sauvakavelija har noterat att bilden visats tidigare, helt riktigt, eftersom jag har svår brist på nya bilder. Men Erik har säkert något spännande på gång!

Då provar jag denna bild. Inte mycket till fjäll, snarare en liten kulle, men ganska kul ändå tycker jag själv, höjdmeter är inte allt. Den får inte mycket besök, men desstå fler betraktare. Vad heter kullen i förgrunden?

IMG_2026 v3.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.