Gissa position

Ser ut att vara en forsande älv i björkskogen, inte bara en jokk. Finns ju några att välja mellan. Någon borde väl känna igen den spetsiga toppen? För att komma vidare gissar jag på Piteälven en bit uppströms Tjeggelvas.

Ser ut att vara en forsande älv i björkskogen, inte bara en jokk. Finns ju några att välja mellan. Någon borde väl känna igen den spetsiga toppen? För att komma vidare gissar jag på Piteälven en bit uppströms Tjeggelvas.
Jo det är en jokk men efter kraftigt regn. Toppens namn är en viktig ledtråd, namnet delas av såväl dalen som jokken och det är en bit norröver sett från Tjieggelvas.

Om ingen annan vill gissa så tror jag att toppen är Tjuollda och jokken blir då Tjuoldajåhkå, ett stycke nordväst om Kvikkjokk.

Snälla ledtrådar samt minnet av en tidigare gissningsbild ledde hit. Jag minns att vi då förundrades över den skarpa och "osvenska" profilen på fjället, med en liknande fotovinkel.

Här kommer ett nytt vattendrag, var är vi nu?
Fjällen 2014 024 (3).jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Inga gissningar än? Hade det varit Sähkok i bakgrunden skulle jag ha gissat på Njoatsosjåhkå men det är det ju inte. Någonstans i närheten?

Tack för ditt inlägg, jag trodde alla var på fjället. Nej, vi är inte i närheten, du behöver nog minst en veckas vandring för att komma hit. Men den här gången är det ingen jokk, utan en älv!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.