Gissa position

Så fina bilder Henning K! Så vacker plats, blir fint med sommarfjäll om en tag!
Ok jag provar med denna bild, vart kan detta vara?:

Bilagor

• IMG_7959.JPG
    IMG_7959.JPG
    3.1 MB · Visningar: 239
Märklig plats! Hur har grushögen hamnat här? Den ser ju inte naturlig ut. I övrigt ser jag några stolpar till höger, kanske ett renstängsel? Plus två stolpar som jag inte förstår. Topografin är ju beskedlig, kanske är vi i fjällkedjans södra delar? Jag gissar på Jämtlands län (så garderar jag med två landskap).

Ja väldigt fin plats! och lättillgänglig, men mest besökt av en ganska ovanlig typ av fjällbesökare.
ledtråd är att senaste inlandsisen skapat den helt naturliga grushögen(en strand), och även de isälvslinjer som syns på fjället uppe till höger i bild.
och vi är längre norrut!

Hmm, lättillgänglig, alltså nära bilväg? Och stolparna därborta är förstås elledningar? Då kanske vi är längs vägen mot Ritsem eller möjligen längs Narvikvägen? Jag chansar på den senare. Så kanske vi får fler ledtrådar.

Det känns ju nästans lite osportslig att svara nu då Swift har gjort all arbete. ;)
Jag gissar såhär.
Narvikleden är jag med, stolparna därborta är inte direkt elledning men kontaktledningsstolpar av malmbanan, stolparna till höger är från elledningen.
Sen är det väl en bouldermatta vi ser närmast den stora stenblock.
Jag satsar på boulderområdet på Gaisenjarga.

Och för att inte vara osportlig: Om det är korrekt lämnar jag stafettpinnen till Swift, utan sina funderinger skulle jag inte ha klarat.

Henning

Snyggt!
helt rätt det är gaisenjarga, nedanför kaisepakte/gaisebakti. boudlermattan var nästa ledtråd.
Henning ger nästa bild till swift, fint!

Bilagor

• IMG_7966.JPG
    IMG_7966.JPG
    3.4 MB · Visningar: 148
  • IMG_7727.JPG
    IMG_7727.JPG
    2.9 MB · Visningar: 150

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Tack, jag tror nog att Henning hade löst gåtan även utan mina tafatta funderingar. Men ny bild kommer här. Vad heter sjön?
Foto0109.jpg

Jag gissar att du menar Sårgåjávrre nordväst om Ritsem. Eller kanske Sårjåsjávrre norr om Sulitelma. Noterar att den nya tjänsten "Min karta" från Lantmäteriet får träff på snarlika stavningar i motsats till den äldre funktionen som krävde att varje accent satt rätt! Men min sjö heter något annat. En ledtråd kan vara att fjället i vänsterkanten har en välkänd profil, vilken skulle avgöra gåtan omedelbart om den syntes........

Svårt! båtar på vänstra stranden, en stuga på andra sidan sjön. jag känner inte igen mig men känns som sarek padjelantaaktigt.

Jo, visst påminner det lite om Padjelanta. Men vi ska längre norrut. Här finns ingen led, men det är bara några kilometer till närmaste STF-stuga.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.