Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Märklig plats! Hur har grushögen hamnat här? Den ser ju inte naturlig ut. I övrigt ser jag några stolpar till höger, kanske ett renstängsel? Plus två stolpar som jag inte förstår. Topografin är ju beskedlig, kanske är vi i fjällkedjans södra delar? Jag gissar på Jämtlands län (så garderar jag med två landskap).
Ja väldigt fin plats! och lättillgänglig, men mest besökt av en ganska ovanlig typ av fjällbesökare.
ledtråd är att senaste inlandsisen skapat den helt naturliga grushögen(en strand), och även de isälvslinjer som syns på fjället uppe till höger i bild.
och vi är längre norrut!
Hmm, lättillgänglig, alltså nära bilväg? Och stolparna därborta är förstås elledningar? Då kanske vi är längs vägen mot Ritsem eller möjligen längs Narvikvägen? Jag chansar på den senare. Så kanske vi får fler ledtrådar.
Det känns ju nästans lite osportslig att svara nu då Swift har gjort all arbete.
Jag gissar såhär.
Narvikleden är jag med, stolparna därborta är inte direkt elledning men kontaktledningsstolpar av malmbanan, stolparna till höger är från elledningen.
Sen är det väl en bouldermatta vi ser närmast den stora stenblock.
Jag satsar på boulderområdet på Gaisenjarga.
Och för att inte vara osportlig: Om det är korrekt lämnar jag stafettpinnen till Swift, utan sina funderinger skulle jag inte ha klarat.
Jag gissar att du menar Sårgåjávrre nordväst om Ritsem. Eller kanske Sårjåsjávrre norr om Sulitelma. Noterar att den nya tjänsten "Min karta" från Lantmäteriet får träff på snarlika stavningar i motsats till den äldre funktionen som krävde att varje accent satt rätt! Men min sjö heter något annat. En ledtråd kan vara att fjället i vänsterkanten har en välkänd profil, vilken skulle avgöra gåtan omedelbart om den syntes........
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...