Gissa position

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Helt korrekt! På bilden ser man den nordligaste av de två pölarna öster om Gállusj (om det verkligen är namnet på den lite större av småsjöarna strax öster om Hádditjávvre! Funderade på det och bestämde mig för att givet textens färg (på min karta) - svart! - gissar jag att Gállusj snarare är namnet på platsen.).

Som nästa ledtråd hade jag tänkt berätta att vattnet på bilden INTE rinner ut i Luleälven. För här ligger ju vattendelaren mellan Luleälven och Piteälven! Vattnet i Hádditjávvre hamnar i Piteälven, medan Råvejávvre löper ut i Luleälven.

Bergen på bilden är inte helt okända. Längst till höger i den beskurna bilden kunde man ana den södra utlöparen av Jiegnaffo (i bilden nedan ser man lite mer). Vidare åt vänster ser man Kaisekietj-tjåkkåh och i mitten av bilden kan man ana Sulitelma i soldiset.

Nästa bild!

a2.jpg

Helt korrekt! På bilden ser man den nordligaste av de två pölarna öster om Gállusj (om det verkligen är namnet på den lite större av småsjöarna strax öster om Hádditjávvre! Funderade på det och bestämde mig för att givet textens färg (på min karta) - svart! - gissar jag att Gállusj snarare är namnet på platsen.).
Helt riktigt. Så är det naturligtvis. Jag tackar Lantmäteriets kartor för rättfinnandet men var samtidigt ouppmärksam på vad etiketten etiketterade.

Bra ledtråd. Jag tror man skymtar toppen av vattendelarbarriären om man zoomar in lite.

Ny bild. I vilken dal har vi hamnat här?
45456r7i4ehsw.jpg

avslutad210712

Gäst
Har ingen aning om namnet på dalen men jag gissar på dalen där Tjaktjaure-kåtan är belägen dvs ovanför Alesjaure sameby.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips