Gissa position

Helt korrekt! På bilden ser man den nordligaste av de två pölarna öster om Gállusj (om det verkligen är namnet på den lite större av småsjöarna strax öster om Hádditjávvre! Funderade på det och bestämde mig för att givet textens färg (på min karta) - svart! - gissar jag att Gállusj snarare är namnet på platsen.).

Som nästa ledtråd hade jag tänkt berätta att vattnet på bilden INTE rinner ut i Luleälven. För här ligger ju vattendelaren mellan Luleälven och Piteälven! Vattnet i Hádditjávvre hamnar i Piteälven, medan Råvejávvre löper ut i Luleälven.

Bergen på bilden är inte helt okända. Längst till höger i den beskurna bilden kunde man ana den södra utlöparen av Jiegnaffo (i bilden nedan ser man lite mer). Vidare åt vänster ser man Kaisekietj-tjåkkåh och i mitten av bilden kan man ana Sulitelma i soldiset.

Nästa bild!

a2.jpg
 
Helt korrekt! På bilden ser man den nordligaste av de två pölarna öster om Gállusj (om det verkligen är namnet på den lite större av småsjöarna strax öster om Hádditjávvre! Funderade på det och bestämde mig för att givet textens färg (på min karta) - svart! - gissar jag att Gállusj snarare är namnet på platsen.).
Helt riktigt. Så är det naturligtvis. Jag tackar Lantmäteriets kartor för rättfinnandet men var samtidigt ouppmärksam på vad etiketten etiketterade.

Bra ledtråd. Jag tror man skymtar toppen av vattendelarbarriären om man zoomar in lite.

Ny bild. I vilken dal har vi hamnat här?
45456r7i4ehsw.jpg
 

avslutad210712

Gäst
Har ingen aning om namnet på dalen men jag gissar på dalen där Tjaktjaure-kåtan är belägen dvs ovanför Alesjaure sameby.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.