Gissa position

Snyggt!
helt rätt det är gaisenjarga, nedanför kaisepakte/gaisebakti. boudlermattan var nästa ledtråd.
Henning ger nästa bild till swift, fint!
 

Bilagor

  • IMG_7966.JPG
    IMG_7966.JPG
    3.4 MB · Visningar: 79
  • IMG_7727.JPG
    IMG_7727.JPG
    2.9 MB · Visningar: 82
Tack, jag tror nog att Henning hade löst gåtan även utan mina tafatta funderingar. Men ny bild kommer här. Vad heter sjön?
Foto0109.jpg
 
Jag gissar att du menar Sårgåjávrre nordväst om Ritsem. Eller kanske Sårjåsjávrre norr om Sulitelma. Noterar att den nya tjänsten "Min karta" från Lantmäteriet får träff på snarlika stavningar i motsats till den äldre funktionen som krävde att varje accent satt rätt! Men min sjö heter något annat. En ledtråd kan vara att fjället i vänsterkanten har en välkänd profil, vilken skulle avgöra gåtan omedelbart om den syntes........
 
Svårt! båtar på vänstra stranden, en stuga på andra sidan sjön. jag känner inte igen mig men känns som sarek padjelantaaktigt.
 
Jo, visst påminner det lite om Padjelanta. Men vi ska längre norrut. Här finns ingen led, men det är bara några kilometer till närmaste STF-stuga.
 
Jovisst, Henning, du har rätt som vanligt (vi träffades några dagar senare). Och i övrigt träffade jag ytterst få personer på den här turen.
 
ja kring pältsa känns den nu som, men bara varit i det området en gång så har inte så bra koll. ska kolla karta imorgon om jag hinner!
eller kring rosto.
 
Med den ledtråden så gissar jag att positionen är gobmejàvris södra ände. Är det rätt får tofucz lägga ut en ny bild.
Här kom det rätta svaret! Vi är alltså ca 6 km söder om Pältsastugan med fotoriktning norr. Bifogar den obeskurna bilden med Pältsafjällets skarpa kontur. Ny bild från tofucz kanske?
Foto0109 (2).jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.