Gissa position

Blev visst lite ping-pong där, så vi får se hur länge den här överlever: Vad heter toppen längst bak i bild och varifrån ser vi den?

gp230.jpg

Se där. Det var lite av en chansning som gick hem.

Ny gåta. Här ser vi två sjöar. Vad heter den bortre sjön? Guldstjärna för namnet på den största ön i sjön (vilken också syns i bilden).

983475uhtrtj.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag tror att den bortre är Jävsjön och den hitre är Holdern. Ön är Storön.

Det var något väldigt bekant med ljuset och naturen, och till slut, när jag kom på det, så visste jag varför. Jag har ju stått på samma plats i ungefär samma ljus och dessutom sovit i DNT-stugan som är nede vid bosättningen till vänster på första sjön.

Senast ändrad:
Kanske svaret är att det är ett gränsfall? I så fall gissar jag på Jävsjön och Storön.

Lite sent påkommet från min sida..........

Jag tror att den bortre är Jävsjön och den hitre är Holdern. Ön är Storön.

Det var något väldigt bekant med ljuset och naturen, och till slut, när jag kom på det, så visste jag varför. Jag har ju stått på samma plats i ungefär samma ljus och dessutom sovit i DNT-stugan som är nede vid bosättningen till vänster på första sjön.

Jävsjön eller Gjevsjøen är rätt! Delvis i Jämtland :). Den största ön heter lämpligt nog Storön så guldstjärnan är utdelad.
Nere till vänster ligger mycket riktigt Holderen fjellgård och på den spetsiga höjden mellan sjöarna står Rr 177. Med 'sabotageoperation' i ledtråden avsågs Operation Rype där de inblandade var inkvarterade på Gjevsjøen fjellgård.

Varsågod, nästa bild.

Intressant gåta med en liten historielektion, tack. Jag tycker det är roligt med bilder från trakter där vi inte varit tidigare, åtminstone inte som jag kan minnas. Men materazzi tycks ha varit överallt..........

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.