Gissa position

Det är ca fyrtio år sen jag besökte de där trakterna senast, men den där bakgrunden ville jag absolut ha på Ålkatj-sidan av övre Rapadalen. På den tiden blev det enbart diabilder o jag har inte digitaliserat dem. Så tyvärr kan jag inte lägga upp nån ny bild från svenska fjällen. Fritt fram för andra alltså!
 
Då passar jag på!
Den här målningen hänger i vårt hem. På baksidan står det vad motivet är. Så min fråga är:
Vad (ungefär) står det på baksidan av tavlan?
20201203_194541.jpg
 
Senast ändrad:
Japp, alldeles riktigt!
På tavlans baksida står "motiv vid gamla Tarrahyddan", vilken var "belägen på en udde, Kåtenjarka, på norra stranden i närheten af magnesitaktiebolaget Tarrakaises byggnad" enligt STF:s årsskrift 1908. Udden är namngiven på generalstabskartan, där dagens Tarrekaisestuga står.
Tarrahyddan ska inte förväxlas med Tarraälvshyddan, som längre uppströms står kvar än idag.
Jag kryddar med karta, sida ur årsskiften och en vykortsbild som måste vara förlaga till målningen.

Varsågod, nästa bild!

Screenshot_20201206-202257_Gallery.jpg
Screenshot_20201203-212035_Opera.jpg

20201212_134354.jpg
 
Jag hittar faktiskt två små sjöar på den här höjden. Den som liknar din sjö bäst till formen ligger 4 km söder om Ikesjaure, namnlös förstås. Eller finns det ännu fler?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.