Gissa position

Prövar med att begränsa sökområdet.
Norrbottens län norr om Stora Luleälven och dess huvudflöde västerut?

Jo, syftningsfel. Menar att Stora Luleälven övergår i diverse biflöden längre västerut var av huvudflödet tror jag heter Áhkájávrre.

Mvh/RN

Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
"Strandvillan" på bilden lär, såvitt jag förstått det, vara en bastu. Om det är sant är det svårt att tänka sig en bättre placering för en sådan inrättning.

Hmm. Med dessa ledtrådar får jag väl gissa på att det är Padjelantaleden som passerar bakom bastun. Och att bastun tillhör Duottar. Har själv inte passerat dessa stugor, men skidat någon mil österut på väg norröver mot Sarek, och jag tycker att geografin stämmer väl överens med min minnesbild.

/ stefan

Hmm. Med dessa ledtrådar får jag väl gissa på att det är Padjelantaleden som passerar bakom bastun. Och att bastun tillhör Duottar. Har själv inte passerat dessa stugor, men skidat någon mil österut på väg norröver mot Sarek, och jag tycker att geografin stämmer väl överens med min minnesbild.

/ stefan

Du har helt rätt, Stefan! Visst är det bastun vid Tuottarstugorna som syns på bilden, knäppt på sluttningen nedanför Tjävsak. Längre ner syns den obeskurna bilden. Bilden längst ner är tagen något tidigare och visar ett bredare perspektiv av Duottarjávrre,fonderad av Kierkevare - fjället som ser ut som en Ahlgrensk bil.

b.jpg

c.jpg

Senast ändrad:
Tre bra gissningar men bara en är riktigt nära. Ja vi är i Padjelanta och som liten ledtråd kan jag väl nämna att det inte går någon led genom den här dalgången....

/ Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips