Gissa position

Jag tror att ni försöker komma upp på Låmetjåkkå i Pårtemassivet i Sarek.
Rätt svar! Och upp kom vi, det var en lätt promenad från tältplats på 1260 m hyllan vid de små sjöarna. Vyerna såg vi inte så mycket av, tyvärr.
DSC00527.JPG
,
DSC00530.JPG

Nästa bild?

Synd med den dåliga utsikten, granntoppen Saitaristjåkkå har en ovanligt alpin resning för att vara i svenska fjällen. Någon som har bild o vill lägga upp den kan passa på, jag har inga.

Verkar ha klingat av lite så jag lägger upp en bild. Är faktiskt inte helt 100 själv på vilken topp detta då den var långt borta o zoomade max men har mina aningar :) så vilken topp är detta?
Bild11.JPG

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Google earth hjälpte till :). Toppen på bilden tror jag är Jetnamsklumpen i Börgefjell nationalpark i Norge?
Det ser ut o vara helt rätt svar 🙂. Var som sagt inte hundra själv o tänkte först några grader åt syd och hamnade på en klump i Jämtland som såg ganska lik ut på Google Earth. Men medan du skrev första inlägget så kollade jag igen och hamnade i børgafjell istället och insåg att det nästan som vanligt var ett fjäll i Norge som jag hade lagt märke till på långt håll.

Av en slump har jag tillbringat de senaste dagarna med att planera en tur till Börgefjell nationalpark, läste en bok (Byrkije-Börgefjell av Steinar Johansen och Kjartan Trana) och sökte bilder på nätet så kände genast toppen på bilden. Planen är att börja turen från Stekenjokk, bestiga Kvigtinden och komma tillbaka sen. Får se om turen någonsin kommer av. Nästa bild, vilket fjäll har vi här?
Gissapå (2).jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.