Gissa position

Kan det vara Tjåmuhas?

Mycket bra gissningar båda, av vilka Tjåmuhas är rätt svar. Jag visiterade 1689 m toppen på en hösttur i september 2019 och tog en titt på glaciärnischen också. Här ännu en bild av fjället:
IMG_3663.JPG

Så, nästa bild varsågod!

Sydliga fjälltrakter stämmer bra men häggingfjället är på fel sida av landskapsgränsen och sömlinghågna med.

Senast ändrad:
bra jobbat, helt rätt svar,Härjedalen är landskapet. Myskoxar håller till i området vintertid. Och på.väg upp till kalfjället passerades ett gammalt torp/säter som är bebott och med två km o fyrahundra höjdmeter till närmaste bilväg. Endast en liten stig ledde dit. Lite speciellt i nutid måste jag säga.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Ja, det var inte så jobbigt kan jag säga, de båda toppana hör ju till "Funäsfjällens 60 toppar", som vi fått läsa på Utsidan ;). Nästa bild har jag skurit av lite så att de skulle vara lite svårare, frågan är förstås vilket fjäll har vi här :
gissapå 3.JPG

Ny gissning då. Vassacoru? Ursäkta stavningen 🙂. Ser ut som höktopparna kikar fram bakom toppen till höger och du skulle rent teoretiskt kunna vara på östsidan av palkastak o tar bilden?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips