Gissa position

Påminner mig om ett blockrikt område i västra Sarvesvagge. Det skulle kunna vara Skájdetjåkkås sluttningar vi ser?
Påminner räcker inte heller...

Álggavágge? Ungefär där bäcken från Álggavárre och vattendelarglaciären rinner ner i dalen?

Peter
Alggavagge är det inte...

Gaskkasvággi, Niibáš nordvägg?
... utan Kaskasavagge/Gaskkasvaggi är rätt och bilden är fotad just vid Nijbas, men sydvägg tror jag? En dal känd för att vara stenig. De här stenmurarna väckte lite intresse på en dimmigt dag då det var inget annat att se. Så Brunobrun har rätt. Nästa bild var så god!

Senast ändrad:
Ska nog akta mig för att försöka briljera när jag uppenbarligen inte kan skilja på norr och söder... 😂

Här kommer en tältplats till, var är vi nu?
ccc-1a.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Det är ca fyrtio år sen jag besökte de där trakterna senast, men den där bakgrunden ville jag absolut ha på Ålkatj-sidan av övre Rapadalen. På den tiden blev det enbart diabilder o jag har inte digitaliserat dem. Så tyvärr kan jag inte lägga upp nån ny bild från svenska fjällen. Fritt fram för andra alltså!

Då passar jag på!
Den här målningen hänger i vårt hem. På baksidan står det vad motivet är. Så min fråga är:
Vad (ungefär) står det på baksidan av tavlan?
20201203_194541.jpg

Senast ändrad:
Japp, alldeles riktigt!
På tavlans baksida står "motiv vid gamla Tarrahyddan", vilken var "belägen på en udde, Kåtenjarka, på norra stranden i närheten af magnesitaktiebolaget Tarrakaises byggnad" enligt STF:s årsskrift 1908. Udden är namngiven på generalstabskartan, där dagens Tarrekaisestuga står.
Tarrahyddan ska inte förväxlas med Tarraälvshyddan, som längre uppströms står kvar än idag.
Jag kryddar med karta, sida ur årsskiften och en vykortsbild som måste vara förlaga till målningen.

Varsågod, nästa bild!

Screenshot_20201206-202257_Gallery.jpg
Screenshot_20201203-212035_Opera.jpg

20201212_134354.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.