Gissa position

Vi skal nok ramme den lige i prick :)

Det ligner rigtig meget Suottas-Jiegna og isfaldet er skjult bag kammen.

Isfaldet var for øvrigt stadig helt snedækket midt i august i år. Jeg tror ikke du står helt på toppen af Suottastjåhkkå, men du er på vej op og står i ca 1400-1500 m vest for den lille nicheglacier som ligger på nordsiden.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen

Jag står faktiskt på toppen av Suottasjtjåhkkå (en kort bit från högsta punkten). Jag står precis på kanten där det krävs klättring om man vill komma vidare längs kammen. Väster om nischglaciären får man ett annat perspektiv. Bilden är tagen i juli i år.

Mer stup

Fortsätter med en annan kam och ett annat stup.

Bilagor

• P1030674 utsnitt.jpg
    P1030674 utsnitt.jpg
    59.6 KB · Visningar: 665

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag har inte tillgång till mina bilder just nu, men kammen på bilden företer stora likheter med Spijkkakammen med hajfenstoppen 1870 i bildens mitt och den delvis överhängande nordvästväggen nedanför. Garanterat en av de häftigaste kamvandringarna som är möjliga i Sverige utan klätterbestyr (dock är biten upp till Spijkka något riskabel utan utrustning).

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.