Gissa position

Snart inte så mycket kvar att gissa på. Men höga och spetsiga toppar ska det väl finnas ett par i Ähpar-massivet. Har ingen karta just nu så mer precis än så blir inte min gissning.

/ F
 
Varken Knivtoppen eller Bielloriehppe, men inte heller någon annan topp i Ähpar. Som sagt - nu återstår inte så många lämpliga kandidater....
 
Den havde jeg også i tankerne, men udelukkede den da du skrev at I ikke have klatreudrustning.

Gik I hele kammen Nordtoppen, Stortoppen, Sydtoppen, Bucht-toppen, ? uden klatterudrustning eller sikring ?

Nordtoppen-Stortoppen og Sydtoppen-Buchttoppen skulle være ganske krævende med store lodrette hak i kammen ?

Kun stykket Stortoppen-Sydtoppen skulle være nogenlunde let ?

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Till platsen där bilden är tagen ifrån kommer man utan klätterutrustning, men då får man gå över Mihkájiegna - så ett rep och (åtminstone) en kompis bör man väl ha med sig.

Sträckan Stortoppen-Sydtoppen är inte komplicerad alls. Det går också bra att fortsätta halvvägs mot Bucht-toppen utan problem. Sen stöter man på haket som syns på bilden. Klättringen uppför haket är egentligen okomplicerad, men det faktum att det stupar flera hundra meter neråt på bägge sidor om kammen gör att åtminstone jag vill sitta insäkrad.

Sträckan Stortoppen-Nordtoppen kräver att man firar sig ner ett par gånger, bland annat direkt efter Stortoppen.

Jag har inte tillgång till mina bilder förrän ikväll. Förhoppningsvis kan jag hitta nånting (lagom) utmanande.
 
Travers

Hej! Vi gick västkammen till Sarek Stortopp, sen vidare till Sydtoppen - den delen är som sagt inte så svår. Just haket innan Buchttoppen var lite harigt och där hade jag gärna haft ett rep. Sen fortsatte vi från Buchttoppen till Svarta spetsen. Sista branten upp till Svarta spetsen var nog nästan ännu värre för där var det ganska mycket lös sten (åminstone den väg vi valde) och brant samtidigt.
 
Jo, ett rep hade vi på väg upp över Mikkaglaciären, men då var vi ett större gäng. Resten av gänget gick direkt tillbaka från Stortoppen till Smailaträffen och de fick repet för de skulle ju över glaciären på väg ned.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.