Gissa position

Då får ni gissa på en bild från juli 2006 fotad med analog kamera.
Platsen som bilden är tagen från är namnlös men har ändå ett omtalat namn, åtminstone på kartan.

Bilagor

• Sjö.jpg
    Sjö.jpg
    49.2 KB · Visningar: 385
Du verkar vara rätt högt uppe och ändå är det en bra bit kvar till toppen. Jag känner inte igen mig från varken Kebnekaisetrakten eller från Sarek. Sulitelmaområdet kanske?

Själv vill jag ha upp dig framför Måskonåiveglaciären med Viterskalet i bild. Det går dock bara nästan ihop, så vem av oss var närmast? :)

Grattulerar Mattias. Du har helt rätt. Det är Viterskalet som jag tittar ner i.
Jag står på den omärkta höjden som på kartan nästan göms under M:et i texten "Måskonåiveglaciären".
Sjön som syns delvis är Måskosjaure

Bra gjort.

Sepass! Jag sökte efter de stora kullarna som ligger ner mot sjön och kunde inte hitta dem, men då har jag inte sett dem från just den här vinkeln.

Jag hoppas på att få lite bättre bilder senare i höst, men för nu så ser det ut så här på bildfrågefronten:

gpmw12.jpg

Var är den här bilden tagen?

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ett av de mest givande ställena i landet att traska på -- åtminstone så länge sikten är god ;)

Nästa: Vilket är det samiska namnet på vattendraget som skymtar i denna bild?
gp191.jpg

Ett av de mest givande ställena i landet att traska på -- åtminstone så länge sikten är god ;)

Nästa: Vilket är det samiska namnet på vattendraget som skymtar i denna bild?
Visa bilaga 20196

Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...

Calle

Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...

Alldeles riktigt. Det finns åtminstone fyra vattendrag med det svenska namnet Tvärån runt Vålådalssänkan, vilket är anledningen till att jag ville ha en tydligare specificering. Varsågod!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.