Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Då får ni gissa på en bild från juli 2006 fotad med analog kamera.
Platsen som bilden är tagen från är namnlös men har ändå ett omtalat namn, åtminstone på kartan.
Du verkar vara rätt högt uppe och ändå är det en bra bit kvar till toppen. Jag känner inte igen mig från varken Kebnekaisetrakten eller från Sarek. Sulitelmaområdet kanske?
Grattulerar Mattias. Du har helt rätt. Det är Viterskalet som jag tittar ner i.
Jag står på den omärkta höjden som på kartan nästan göms under M:et i texten "Måskonåiveglaciären".
Sjön som syns delvis är Måskosjaure
Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...
Hilrehkenjohke (Tvärån)?
En av åarna som har ett samiskt namn på kartan och kan stämma in bildmässigt. I så fall är det norra delen av Smällhögarna i bakgrunden. Utgick från att vi är inom republiken...
Alldeles riktigt. Det finns åtminstone fyra vattendrag med det svenska namnet Tvärån runt Vålådalssänkan, vilket är anledningen till att jag ville ha en tydligare specificering. Varsågod!
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer