Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Min fru börjar undra om jag blivit tokig, nu har jag suttit å stirrat på en fjällkarta i snart 2 timmar..
Jag har varit en hel del i Tarradalen under vintern och jag får en märklig känsla av deja vy avseende de toppar som syns i fjärran. Det är inte otroligt att jag varit nära dem under ripjakt. Vi brukar följa en dalgång som vi kallar Karttevaredalen upp mot Fierro. Om detta stämmer så har fotot tagits NV om Sommarlappastugan uppe på fjället riktning västerut. Min fjällkarta (Sulitelma 27G) bryter tyvärr strax öster om Tarradalen och jag saknar kartan 27H i öster så jag blir tvungen att gå över till kartor på nätet.
Helt riktig position. Sjön är Buojdes utefter Linnés väg från Kvikkjokk upp mot Padjelanta (kanske snarare NO om Såmmarlappa dock om man ska vara petig...).
Nej, inte Slugga heller men det finns likheter..
Vi är en bra bit söderut.
Jag törs påstå att det är väldigt många som har sett detta fjäll på håll. Betydligt färre har besökt det. Blå vägen. .
Inte Ryfjället heller men nu närmar vi oss..
Toppen har ett helt annat utseende från den vinkel som de de flesta betraktarna känner vid det. Påminner om en "sockertopp" och gör närområdet lättorienterat vid klar sikt. Det finns sedan gammalt leder å körvägar i anslutning till fjället. Leder som idag sällan används av fjällvandrare eller underhålls för det syftet. Min kamrat kallade detta fjäll för "fjället som ingen besöker" vilket inte riktigt är sant.
Fjället är vindexponerat och det är ytterst sällsynt med vindstilla förhållanden, så dra ned mössan över öronen då du besöker fjället.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer