Gissa position

OK, då tar vi en vinterbild på en topp som har flera namn. Vad heter den på Svenska?
Fotot är taget 26/2, kl 09:54.
 

Bilagor

  • 095456.jpg
    095456.jpg
    32.9 KB · Visningar: 368
Ryfjället?

Med de ledtrådarna gissar jag på Ryfjället sett från nordväst. Den har ju i alla fall ett namn till Ryjvejegaejsie....

/ Stefan
 
Med de ledtrådarna gissar jag på Ryfjället sett från nordväst. Den har ju i alla fall ett namn till Ryjvejegaejsie....

/ Stefan
Inte Ryfjället heller men nu närmar vi oss..
Toppen har ett helt annat utseende från den vinkel som de de flesta betraktarna känner vid det. Påminner om en "sockertopp" och gör närområdet lättorienterat vid klar sikt. Det finns sedan gammalt leder å körvägar i anslutning till fjället. Leder som idag sällan används av fjällvandrare eller underhålls för det syftet. Min kamrat kallade detta fjäll för "fjället som ingen besöker" vilket inte riktigt är sant.
Fjället är vindexponerat och det är ytterst sällsynt med vindstilla förhållanden, så dra ned mössan över öronen då du besöker fjället.
 
Jag tror Fossa är på rätt spår men det borde i så fall vara norra änden av Långfjället med tanke på tidpunkt och solen. Södra änden är nog svår att se från Blå Vägen.
 
Okej..
Jag sammanfattar ledtrådarna samt ger en ny!

Fjället har flera namn. vad heter det på Svenska?
Blå Vägen är central, den ger oss grovt sett ett sökområde.
Många har sett fjället, färre har besökt det. "Eluh" är inne på rätt spår: man ser fjället från Blå Vägen. Från en viss vinkel ser fjället ut som en sockertopp och gör närområdet lättorienterat vid klart väder.
Fjället saknar underhållna leder i dignitet med exv Kungsleden, Nordkalottleden etc.
En något mer kryptisk ledtråd: "...dra ned mössan över öronen då du besöker fjället"

Ny ledtråd:
På bilden, i fjärran, syns ett fjällmassiv (till vänster om toppen).Man brukar säga att "det inte är grönare på andra sidan". Fjället i fjärran är dock grönare...
.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.