Gissa position

Hmm, ännu längre söderut å då är jag inte riktigt med i matchen. Har en stor svart fläck på fjällkartan från Vilhelminafjällen å söderut. Jag har varit upp en kortare sväng på Marsfjället för många år sedan men vet inte riktigt var vi var.

Dalgången på fotot verkar vara relativt trång, högalpin å med branta sidor. Marsfjället har inslag av dessa karaktärer..

Det är bara att fortsätta ytterligare en bit söderut....

Toppen är den högsta på flera mils omkrets och området i övrigt består av betydligt rundare fjäll. Jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad över hur brant och fjordliknande den krökta dalen med sjön på högersidan var med tanke på omgivningarna. Inlandsisen måste ha karvat hårt här.

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Tja, då är vi förmodligen i Jämtlandsfjällen vilket jag aldrig satt min fot på med ett undantag för Klövsjöfjällen.

Här blir det att sitta ned å verkligen lusläsa kartan.

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Inte trodde jag att du behövde kartstudier någonstans i republiken!

Men visst är det Sielkentjahke vi ser. Jag var aldrig förbi stugan utan kom norrifrån och tog bilden från leden mellan Härbergsdalen och Blomhöjden. Bilden är knappt en månad gammal så det var rätt mycket snö att pulsa igenom på höjderna ... kommer nog upp lite på hemsidan från turen om någon vecka eller så.

Inte trodde jag att du behövde kartstudier någonstans i republiken!

Jo, i de trakterna så; har bara sett det fjällområdet på håll från Blåsjön.

Vad heter toppen till höger?
gp190.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.