Gissa position

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Hmm, ännu längre söderut å då är jag inte riktigt med i matchen. Har en stor svart fläck på fjällkartan från Vilhelminafjällen å söderut. Jag har varit upp en kortare sväng på Marsfjället för många år sedan men vet inte riktigt var vi var.

Dalgången på fotot verkar vara relativt trång, högalpin å med branta sidor. Marsfjället har inslag av dessa karaktärer..

Det är bara att fortsätta ytterligare en bit söderut....

Toppen är den högsta på flera mils omkrets och området i övrigt består av betydligt rundare fjäll. Jag måste säga att jag faktiskt var lite förvånad över hur brant och fjordliknande den krökta dalen med sjön på högersidan var med tanke på omgivningarna. Inlandsisen måste ha karvat hårt här.

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Tja, då är vi förmodligen i Jämtlandsfjällen vilket jag aldrig satt min fot på med ett undantag för Klövsjöfjällen.

Här blir det att sitta ned å verkligen lusläsa kartan.

Efter lite kartstudier vågar jag mig på gissningen att vi ser Sielkentjahke från omkring sydost och att krökdalssjön är Friningen. Kanske var du på väg antingen till eller från Sielkentjakkstugan.

Inte trodde jag att du behövde kartstudier någonstans i republiken!

Men visst är det Sielkentjahke vi ser. Jag var aldrig förbi stugan utan kom norrifrån och tog bilden från leden mellan Härbergsdalen och Blomhöjden. Bilden är knappt en månad gammal så det var rätt mycket snö att pulsa igenom på höjderna ... kommer nog upp lite på hemsidan från turen om någon vecka eller så.

Inte trodde jag att du behövde kartstudier någonstans i republiken!

Jo, i de trakterna så; har bara sett det fjällområdet på håll från Blåsjön.

Vad heter toppen till höger?
gp190.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.