Gissa position

Jag trodde först att det var en glaciärjokk med tanke på färgen, men insåg sedan att det bara var vårflod...

Här kommer en bild på en sjö:

Bilagor

• 1012.JPG
    1012.JPG
    35 KB · Visningar: 409
Min fru börjar undra om jag blivit tokig, nu har jag suttit å stirrat på en fjällkarta i snart 2 timmar..

Jag har varit en hel del i Tarradalen under vintern och jag får en märklig känsla av deja vy avseende de toppar som syns i fjärran. Det är inte otroligt att jag varit nära dem under ripjakt. Vi brukar följa en dalgång som vi kallar Karttevaredalen upp mot Fierro. Om detta stämmer så har fotot tagits NV om Sommarlappastugan uppe på fjället riktning västerut. Min fjällkarta (Sulitelma 27G) bryter tyvärr strax öster om Tarradalen och jag saknar kartan 27H i öster så jag blir tvungen att gå över till kartor på nätet.

Fotoposition (??):
http://www.hitta.se/kartan!~67.12295,17.21661,12z/tr!i=XcmJF30s/GPS!l=67.12008:17.26982

Min fru börjar undra om jag blivit tokig, nu har jag suttit å stirrat på en fjällkarta i snart 2 timmar..

Sammanfattar väl halva meningen med den här tråden - den ger en anledning att sitta och stirra på kartor timmavis - kan det bli bättre? :)

Helt riktig position. Sjön är Buojdes utefter Linnés väg från Kvikkjokk upp mot Padjelanta (kanske snarare NO om Såmmarlappa dock om man ska vara petig...).

OK, då tar vi en vinterbild på en topp som har flera namn. Vad heter den på Svenska?
Fotot är taget 26/2, kl 09:54.

Bilagor

• 095456.jpg
    095456.jpg
    32.9 KB · Visningar: 443

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Ryfjället?

Med de ledtrådarna gissar jag på Ryfjället sett från nordväst. Den har ju i alla fall ett namn till Ryjvejegaejsie....

/ Stefan

Med de ledtrådarna gissar jag på Ryfjället sett från nordväst. Den har ju i alla fall ett namn till Ryjvejegaejsie....

/ Stefan
Inte Ryfjället heller men nu närmar vi oss..
Toppen har ett helt annat utseende från den vinkel som de de flesta betraktarna känner vid det. Påminner om en "sockertopp" och gör närområdet lättorienterat vid klar sikt. Det finns sedan gammalt leder å körvägar i anslutning till fjället. Leder som idag sällan används av fjällvandrare eller underhålls för det syftet. Min kamrat kallade detta fjäll för "fjället som ingen besöker" vilket inte riktigt är sant.
Fjället är vindexponerat och det är ytterst sällsynt med vindstilla förhållanden, så dra ned mössan över öronen då du besöker fjället.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.