Gissa position

Då måste det ju vara Gebnafjället?

Där tältade jag för inte ens en månad sedan, så det talar emot att ingen någonsin besöker det...

Va kul! Vilken väg tog upp? Det går en körväg från Atjiken över Näverlidhobben eller genade du från grusvägen som leder till Virisen?

Gebnafjället kallas också Gimjafjället av de bofasta i området och jag tillbringar mycket tid i dessa marker (Älgjakt, fiske, släkt å vänner). Det förstås inte sant att det "aldrig besöks" men det är relativt sällan man träffar på fjällvandrare i detta område. Oftast så är det jägare och fiskare som tillbringar tid på dessa fjäll.

Vi är i alla fall väldigt nära nu...
Och från Gebna/Gimjafjället så ser man, klart å tydligt, den fjälltopp som jag är ute efter.
 
Äntligen föll polletten ner.

Sjul-Nilsmössan.

SNYGGT!!!!

Fotot är taget från Brokfjäll mot Sjul-Nilsmössan med Södra Gardfjällsmassivet (inkl Grönfjäll) i fjärran. Jag och min bror var där i fyra dagar, ca 10 år sedan, å åkte runt på Virisfjället, Lövfjället å Gimjan. Vi hade fantastiskt före och väder, visserligen riktigt nattkallt men det blev en tur att minnas.

Bra jobbat...!
Tråden rullar vidare..
 
Då får ni gissa på en bild från juli 2006 fotad med analog kamera.
Platsen som bilden är tagen från är namnlös men har ändå ett omtalat namn, åtminstone på kartan.
 

Bilagor

  • Sjö.jpg
    Sjö.jpg
    49.2 KB · Visningar: 313
Du verkar vara rätt högt uppe och ändå är det en bra bit kvar till toppen. Jag känner inte igen mig från varken Kebnekaisetrakten eller från Sarek. Sulitelmaområdet kanske?
 
Själv vill jag ha upp dig framför Måskonåiveglaciären med Viterskalet i bild. Det går dock bara nästan ihop, så vem av oss var närmast? :)
 
Grattulerar Mattias. Du har helt rätt. Det är Viterskalet som jag tittar ner i.
Jag står på den omärkta höjden som på kartan nästan göms under M:et i texten "Måskonåiveglaciären".
Sjön som syns delvis är Måskosjaure

Bra gjort.
 
Sepass! Jag sökte efter de stora kullarna som ligger ner mot sjön och kunde inte hitta dem, men då har jag inte sett dem från just den här vinkeln.

Jag hoppas på att få lite bättre bilder senare i höst, men för nu så ser det ut så här på bildfrågefronten:

gpmw12.jpg

Var är den här bilden tagen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.