Gissa position

Jo visst är det Höktopparna som du säger.
Men, frågan jag ställde var i vilken ordning topparna ses.

Från höger till vänster ses i bilden:

Mårmabaktes östra brant
Stora Höktoppen (1865)
Lilla Höktoppen (1855)

Hade jag stått på toppen 1686(Mårmatjatjatjåkka) hade bilden sett annorlunda ut. Då hade jag sett det mer ovan ifrån. Jag står precis på Mårmabaktiglaciärens fäste mot berget, i passet och ser snett åt söder mot fjällsidan.



Läsvärt, övrigt om då om namn
I den lilla tidskriften “fjället” (Svenska Fjällklubbens tidskrift) nr: 4/2009 berättar "LRC". alltså Kalle Brisland om namn på fjällkartan som försvinner, ändras och irriterar. Just i Mårma är det lite förvirrande och komplicerat med namn.



Men, kör på med ny bild då. Här är väl flödet viktigare än kunskap om platserna.
Med hälsningar Anders
 
Det är en mycket vacker utsiktsplats ifrån ditt fjäll. Kanske Sanjartjåkka- Kaitumstugans eget lilla husfjäll- har kvar sitt vackra Alpkors?.

Både ja och nej. Det finns ett kors, men det är avbrutet och ligger lutat mot toppröset. Här en bild från början av juli i år:

kors.jpg

Angående toppens status som utsiktsplats lämnar jag inga protester. För dem som inte varit där kan detta panorama ge ett smakprov.
 
Jaha? Ser det ut så nu med korset. ‘AD MAJOREM DEI GLORIAM’ Det enda mig veterligen som finns i svenska fjällen med en sådan inskrift. Till Guds Allt större ära

I Alperna stöter man på det ibland och nere i Garmisch' och givetvis i Österrike och mer tysk-katolska delar.
Det var väl vad jag vet om korset, uppsatt på trettiotalet i någon alpvurm.

Jag har för mig den där tysken som var tillsammans med åländska Kajsa (legendarisk stugvärd i Kaitum) restaurerade korset på slutet av åttiotalet i och med han var så händig, spikade och snickrade på allt.

Det är synd att det ser ut sådär idag däruppe då. En ny sysslolös stugvärd kunde väl göra en antikvarisk insats.?

Utsikten ifrån toppen är nog den topp som i fjällen ‘ger mest valuta för pengarna’ med minst fysisk insats.
 
Ger mig in i denna lek...

Har nog inte så mycket att komma med men ligger i förskylning och måste ju slösa bort tiden......
 

Bilagor

  • Bild 015.jpg
    Bild 015.jpg
    50.1 KB · Visningar: 503
Sant! Trodde det skulle bli lite mer utmaning... Fotot är taget strax söder om skarsdörren, längs med en uppmärkt men helt obefintlig pilgrimsled

//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.