Gissa position

Jag tror snarare att Piceas bild avbildar berget Rássjatjåhkkå nordöst om Sytermassivet. Bilden är då tagen från Kungsleden, mitt i Rogenmorän-området.

Ju "kusligare" moln, desto finare bilder ;)

Såg att bild #5407 inte hade någon gissning, vi tar den först då. Jag gissar på Tärnasjön, troligen plåtat efter Kungsleden i så fall.

Calle

Sorry, missade att kolla svaren. Ni har så rätt, bilden är tagen strax öster om hängbroarna över Tärnasjön.

Rogenmorän-området?

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Rogenmorän-området?

Rogenmorän finns även på andra ställen, men namnet kommer just från Rogen. Moränåsarna ligger vinkelrätt mot inlandsisens riktning när den drog sig tillbaka. Bifogar bildexempel, (som ni inte behöver gissa på ;))

Calle

Bilagor

• Rogenmorän.jpg
    Rogenmorän.jpg
    108.1 KB · Visningar: 843

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Roligt att ni är på hugget! Filip och Kalle gissar helt rätt. Jag har tältat i Sarvesvagge just vid jokken från Luohttojiegna och det är mycket riktigt Niejdariehpvagge man ser till höger. Det mäktiga fjället mitt i bild är Skajdetjåhkkå, 1830 m. Vem lägger ut nästa bild? Filip var väl ett par minuter före!

Hälsn Pelle

Roligt att ni är på hugget! Filip och Kalle gissar helt rätt. Jag har tältat i Sarvesvagge just vid jokken från Luohttojiegna och det är mycket riktigt Niejdariehpvagge man ser till höger. Det mäktiga fjället mitt i bild är Skajdetjåhkkå, 1830 m. Vem lägger ut nästa bild? Filip var väl ett par minuter före!

Hälsn Pelle

Hej!

Jag har slut på bilder, så jag lämnar med varm hand över stafettpinnen till Kalle.

Häpp / Filiokus

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.