Gissa position

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Rätt

Det där ser väldigt bekant ut. Jag tror du står bland åsarna i närheten av Vålåns utlopp ur Vålåtjärnarna och tittar ut över västra delen av Vålådalssänkan, med Smällhögarna till vänster och Ottfjället längst bort.

Det där kanske var en straffspark i öppet mål för dig ;) Helt rätt!

Calle

Vad kan detta vara då? Jag är framför allt intresserad av att veta vad sjön som man ser en flik av längst bort heter och var fotoplatsen är belägen.

gp132.jpg

Sjön heter Viddjajávri och du står på berget Sáimmavárri, eventuellt är du på väg mot de sällan besökta trakterna kring Passglaciären. Stuor Ruška är det högsta berget i bilden.

Sjön heter Viddjajávri och du står på berget Sáimmavárri, eventuellt är du på väg mot de sällan besökta trakterna kring Passglaciären. Stuor Ruška är det högsta berget i bilden.

Just så! Då dessa trakter är just sällan besökta trodde jag kanske att detta skulle vara lite svårare, men inte då... :)

Vid fototillfället var jag på väg tillbaka till Kaitumjaurestugorna efter att ha varit ut på "kanten" söder om Sáimmajávri och gluttat på övre Teusadalen. Rekommenderas!

Jag tror snarare att Piceas bild avbildar berget Rássjatjåhkkå nordöst om Sytermassivet. Bilden är då tagen från Kungsleden, mitt i Rogenmorän-området.

Ju "kusligare" moln, desto finare bilder ;)

Såg att bild #5407 inte hade någon gissning, vi tar den först då. Jag gissar på Tärnasjön, troligen plåtat efter Kungsleden i så fall.

Calle

Sorry, missade att kolla svaren. Ni har så rätt, bilden är tagen strax öster om hängbroarna över Tärnasjön.

Rogenmorän-området?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips