Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Kan det rent av vara så att vi inte har rört oss så långt?
Kanske endast till Nuorttap Vardu (ca 5km österut) och i fjärran har Pålnostugan rakt i bildens mitt?
Det där ser väldigt bekant ut. Jag tror du står bland åsarna i närheten av Vålåns utlopp ur Vålåtjärnarna och tittar ut över västra delen av Vålådalssänkan, med Smällhögarna till vänster och Ottfjället längst bort.
Det där ser väldigt bekant ut. Jag tror du står bland åsarna i närheten av Vålåns utlopp ur Vålåtjärnarna och tittar ut över västra delen av Vålådalssänkan, med Smällhögarna till vänster och Ottfjället längst bort.
Sjön heter Viddjajávri och du står på berget Sáimmavárri, eventuellt är du på väg mot de sällan besökta trakterna kring Passglaciären. Stuor Ruška är det högsta berget i bilden.
Sjön heter Viddjajávri och du står på berget Sáimmavárri, eventuellt är du på väg mot de sällan besökta trakterna kring Passglaciären. Stuor Ruška är det högsta berget i bilden.
Just så! Då dessa trakter är just sällan besökta trodde jag kanske att detta skulle vara lite svårare, men inte då...
Vid fototillfället var jag på väg tillbaka till Kaitumjaurestugorna efter att ha varit ut på "kanten" söder om Sáimmajávri och gluttat på övre Teusadalen. Rekommenderas!
Jag tror snarare att Piceas bild avbildar berget Rássjatjåhkkå nordöst om Sytermassivet. Bilden är då tagen från Kungsleden, mitt i Rogenmorän-området.
Rogenmorän finns även på andra ställen, men namnet kommer just från Rogen. Moränåsarna ligger vinkelrätt mot inlandsisens riktning när den drog sig tillbaka. Bifogar bildexempel, (som ni inte behöver gissa på )