Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Egentligen är det inte själva toppen 1696 som syns här, utan änden på kammen, men annars var det rätt. Vattendraget i bilden är jökelbäcken från Nuortap Luohttojiegŋa och platsen där tältet står utgörs av en stor och mjuk gräs- och risplatå. Kan varmt rekommenderas, särskilt om man kommer österifrån och måste invänta lägre vattenstånd.
Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.
Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.
Denna bild kan jag bjuda på, kanske. Detta berg ligger en bra bit ifrån den sammanhängande fjällkedjan. I en forskningsartikel från Stockholms Universitet omnämns detta berg. Det hävdas också att en betydande del av Sveriges yta kan skönjas från dess topp. Berget finns inte omnämnt i denna tråd sedan tidigare. Denna dag var för övrigt åskrik, muller på långt avstånd kunde uppe på toppen.
Ingen av gissningarna är korrekt. Dundret har nämnts flera gånger tidigare i denna tråd, vilket omöjliggör det berget. Några ledtrådar: Det finns en bilväg upp på berget. Bergets namn återspeglar väl de attrapper som finns uppsatta på det.
Ovanligt med bilvägar på kalfjället utan att det står en telemast där, eller en skidlift. Och jag förstår inte vilka attrapperna är, men det är väl meningen........Hur som helst tänker jag på trakten av Arjeplog. Där finns ett fjäll 15 km SV om samhället, Ulljabuovdda, med ett helt nät av vägar, oklart varför. Som gissning duger det väl?
Korrekt. Ett trevligt berg som är tämligen resligt. Det finns många berg i den här stilen kring Arjeplog, så det var ingen dålig gissning det heller. Det finns en hel del militärmaster på berget, "telemaster", vilket skulle representera en sorts ledtråd. Påståendet att en stor yta (1/8 av Sverige, vilket låter lite i överkant) kan ses från toppen kommer från en tämligen anonym sida, som jag ej verkar kunna hitta just nu.
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer