Gissa position

Jag slänger in nästa gissning: Skårkimassivet. Kan det vara Såbbetjåkkå man skymtar längst borta?

Som jag skrev i en tidigare ledtråd - ingen av topparna har ett namn, en av toppana saknar även höjdangivelse enligt min kartversion. Nu har vi dock nått den punkt där jag inte säger om vi ska söderut eller norrut ....

Hej igen!

Att Tore nu inte tänker säga om vi ska norrut eller söderut kan ju antingen innebära att vi ska hålla oss i Sarek, eller rent bokstavligt att vi från Skårki ska färdas antingen västerut eller österut. Men om vi förutsätter att det förra alternativet stämmer, så har jag ändå svårt att få ihop pusselbitarna:

1) Topparna är både högresta och avrundade, vilket utesluter en hel massa ställen.
2) Det ser ut som att fotot är taget på typ 1500-1700 möh och att topparna kan vara 1700-1800 m höga, vilket också utesluter en hel massa ställen.
3) Ingen av topparna har namn, två har höjdangivelser men inte den tredje. Den informationen får jag inte att passa ihop med punkt 1 och 2. Det är en kombination som jag inte hittat någonstans på min Sarekkarta, så jag är väl snett ute som vanligt nuförtiden.

Känns inte som att jag kommer längre just nu. Hoppas att förarbetet har kommit någon till nytta. :)

häpp / Filiokus

Hej igen!

Att Tore nu inte tänker säga om vi ska norrut eller söderut kan ju antingen innebära att vi ska hålla oss i Sarek, eller rent bokstavligt att vi från Skårki ska färdas antingen västerut eller österut. Men om vi förutsätter att det förra alternativet stämmer, så har jag ändå svårt att få ihop pusselbitarna:

1) Topparna är både högresta och avrundade, vilket utesluter en hel massa ställen.
2) Det ser ut som att fotot är taget på typ 1500-1700 möh och att topparna kan vara 1700-1800 m höga, vilket också utesluter en hel massa ställen.
3) Ingen av topparna har namn, två har höjdangivelser men inte den tredje. Den informationen får jag inte att passa ihop med punkt 1 och 2. Det är en kombination som jag inte hittat någonstans på min Sarekkarta, så jag är väl snett ute som vanligt nuförtiden.

En riktigt bra analys! Kortet är taget från strax under 1500 meters höjd. Topparnas höjd har du prickat in bra. Det berg du angav (Soabbetjåhkkå) ligger mycket nära breddgradsmässigt. Du måste alltså röra dig i öst-västlig riktning.
Om jag vrider kameran till höger från samma fotoplats så syns ett berg som är högre och har både namn och höjdangivelse.

Bilagor

• Sarek1979_0067_NEW.jpg
    Sarek1979_0067_NEW.jpg
    33.5 KB · Visningar: 368
När jag först såg bilden fick jag en känsla av att här har jag varit.
För ca 15 år sedan gick vi upp i Skajdasjvagge och passerade ryggen mellan Vassjabakte ocjh topp 1698. Så jag tror att det är den vi ser och även 1764 och 1802.

Det är passet mellan Ridátjåhkkå och Sadelberget. På först bilden ser vi således de namnlösa topparna 1709, 1755 samt den spetsiga toppen utan höjdangivelse. På andra bilden ser vi Kanalberget.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Nu blev det helt rätt!

Lurigt med olika kartversioner. Nu har jag fattat vilka tre toppar som syns på bilden, men på min karta (länsstyrelsen.se) har ingen av dem höjdangivelse.

Men det var en rolig bild och en bra ihopsnickrad gåta. Skoj när alla får famla omkring en stund innan poletten trillar ner.

häpp / F

Eftersom ingen annan lägger upp några bilder så fortsätter jag.
Vilket fjäll är det som syns genom tältöppningen?

Bilagor

• 025.jpg
    025.jpg
    77.5 KB · Visningar: 524

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.