Gissa position

Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Rätt!

Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Alldeles riktigt!
I Abisko natinalpark får man gå med kopplad hund längs markerade leder.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Alldeles riktigt!
I Abisko natinalpark får man gå med kopplad hund längs markerade leder.

Då går vi vidare.

Här överskrider vi nog den manliga förmågan. Vad når ögat för dal?

Peter P.

Bilagor

• _DSC6186_uts_gissa.jpg
    _DSC6186_uts_gissa.jpg
    64.3 KB · Visningar: 378
Gissningsvis i Sarvesvágge, med toppen 1696 i fonden. Texturen i GE stämmer tämligen väl överens med bildmotivet.

Egentligen är det inte själva toppen 1696 som syns här, utan änden på kammen, men annars var det rätt. Vattendraget i bilden är jökelbäcken från Nuortap Luohttojiegŋa och platsen där tältet står utgörs av en stor och mjuk gräs- och risplatå. Kan varmt rekommenderas, särskilt om man kommer österifrån och måste invänta lägre vattenstånd.

Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.

Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.

Ja du Nuukeer, du hittar rätt igen; rätt på alla punkter!

Ny bild? Det här är ju ett svårslaget fredagsnöje.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips