Gissa position

Inget i den här tråden på ett tag så jag tar fram en bild med motljus och mycket att titta på.

Calle

Är det Sjnjurtjuokes karaktäristiska profil vi ser längst bort i bilden? I sådana fall skulle bilden kunna vara tagen på södra delen av Björkfjället och enligt denna tolkning ringlar Vindelälven fram i dalen direkt nedan fotografen.

Du står nog på Björkfjället, kanske längs Kungsleden rentav, och fotar mot sydväst. Vi ser då branten på Stuvbiebakttie och hitom den ligger Marsivagge.

Pelle

Roligt och lärorikt med den här tråden, tycker jag. Tack Calle och alla andra fotografer!

Thomas, du har kanske någon spännande bild? Eller någon annan som känner sig hågad.

Pelle

Jag kanske skulle ha kommenterat svaren på förra bilden lite bättre (kom jag på i efterhand). Både Thomas och Pelles svar var rätt. Sjnjurtjuoke skymtar man till höger (skarpt att se det). Stuvbiebakttie och Marsivagge i vänstra delen av fjällmassivet som är Ammarfjället.

Calle

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag kanske skulle ha kommenterat svaren på förra bilden lite bättre (kom jag på i efterhand). Både Thomas och Pelles svar var rätt. Sjnjurtjuoke skymtar man till höger (skarpt att se det). Stuvbiebakttie och Marsivagge i vänstra delen av fjällmassivet som är Ammarfjället.

Calle

Ok, då lägger jag upp en ny bild.

Var är vi? Och vad ser vi?

IMG_1260.jpg

Jag har svårt att gissa på sådana här vitfläckiga landskap i gränstrakterna Det blir mest vitt och svart och djupet i bilden försvinner.
Det får bli nått jag drar till med..

Jag ser en sten, ett rakt kantigt vasst block i mitten på platsen. Troligtvis Kvartsit. Det finns sådan skär och randig kvartsit uppe vid Sårjuåsjaure/Staddak i en liten remsa där. Av döma av fjället i bakgrunden är det gabbro-knöligt.
Frågan är var? Jag vet inte.Någonstans vis Sulitelma?. Kanske lilla toppen 1369? Där finns det skär kvartsit i massor, nedrasad på en backe .
Kanske själva Staddatjåkkå själv? nordsidan alltså?:)

Jag har svårt att gissa på sådana här vitfläckiga landskap i gränstrakterna Det blir mest vitt och svart och djupet i bilden försvinner.
Det får bli nått jag drar till med..

Jag ser en sten, ett rakt kantigt vasst block i mitten på platsen. Troligtvis Fyllit. Det finns sådan skär fyllit uppe vid Sårjuåsjaure/Staddak i en remsa där. Av döma av fjället i bakgrunden är det gabbro-knöligt.
Frågan är var? Jag vet inte.Någonstans vis Sulitelma?. Kanske lilla toppen 1369? Där finns det fyllit i massor, nedrasad på en backe .
Kanske själva Staddatjåkkå själv? nordsidan alltså?:)

Geologin leder dig rätt Anders! Vi är nu i rätt massiv. Dock på fel sida gränsen.

Det är knepig geologi där..
Jag vet inte direkt om den då alla gånger leder så rätt. i alla fall om man gissar på bilder såhär.. (Det ska vara kvartsit i blocket-ändrade detta (i förgående inlägg) Förmodligen verkar stenen ditsläpad.. .Jag är konstant misstänksam mot vad jag ser nämligen
Frågan är vad det uppspruckna berget är?
Nordsidan på Svenska Sulitelma?
Sorjostjåkkå?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.