Gissa position

Om vi jobbar oss söderut hamnar vi efter ett tag vid Iggesjávvre som jag vet har en sandstrand, men om den ser ut så här vet jag inte. Jag får inte bakgrunden att stämma mot kartan. Norra änden av östra stranden blir min gissning i alla fall.

Nej, Iggesjávrre är inte heller rätt, det blev lite för långt söderut. Den här sjön är drygt hälften så stor som Iggesjávrre

/Hans

En liten bit tillbaka har vi Vájmok. Kortet är då taget i västra änden av sjön i riktning NV. Det känns som att det är en morgonbild - är det så?

Jag tror att Tore har hittat rätt sjö. Men jag tror nog att bilden är tagen 1,3 km sydost om stugan riktning sydost. Då ser vi Guravagge i fonden. Hitta.se har ju väldigt bra flygfoton!

En liten bit tillbaka har vi Vájmok. Kortet är då taget i västra änden av sjön i riktning NV. Det känns som att det är en morgonbild - är det så?

Var precis på väg att skicka en gissning Vajmok, vilket jag tror att det är. Däremot tror jag riktningen är mot SO, från norra stranden. Oavsett var du först Tore.

Bifogar en bild från Iggesjávvres strand som bonus.

Calle

Bilagor

• Igges.jpg
    Igges.jpg
    52.7 KB · Visningar: 352
Tore hittade rätt sjö, Per rätt fotoplats. Här kommer hela bilden med Staika i fonden:

/Hans

Bilagor

• utsid001b.jpg
    utsid001b.jpg
    58.4 KB · Visningar: 454

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Per har helt klart mest rätt. Jag kollade på hur skuggan föll från stenen. Bilden är tagen 12 timmar efter min gissning därför fick jag fel fotoriktning. Nästa gång ska jag kolla på Google Earth innan jag gissar.

Ett gott lagarbete av alla! Och nu förstår vi varför bilden var så hårt beskuren upptill........Guravagge ligger naturligtvis till vänster om Staigga, inte där jag trodde. Och tack för den makalösa stranden av Iggesjavvre, Calle! Jag gick där i somras. Kanske Tore har en ny bild? Eller någon annan?

Jag börjar gissningen igen. Hade skitväder när jag var i de krokarna, men kan tänka mig att vyn från Marsevaggie mot Lijbuovaratje ser ut så här.

Calle

Jag börjar gissningen igen. Hade skitväder när jag var i de krokarna, men kan tänka mig att vyn från Marsevaggie mot Lijbuovaratje ser ut så här.

Jag hade kanonväder när jag var i de krokarna i början av juni 2011. Lite för varmt bara, närmare 30 grader! Så här ser den vyn ut från Stabburet. Jag tror inte Lijbouvárátje syns så bra nerifrån dalen. Vi ska längre norrut!

Bilagor

• IMG_2164.jpg
    IMG_2164.jpg
    76.1 KB · Visningar: 401
Med klumpen i mitten borde väl detta vara enkelt för storfräsarna på denna tråd! Men inte för mig.......

Men jag vill resonera lite. Du är förmodligen ute dagtid eftersom solen verkar stå hyfsat högt och kommer emot oss snett från vänster, snygga färger! Du står då i en större dalgång som i huvudsak går i nord-sydlig riktning och vattnet ser ju också ut att rinna åt vänster. Kameran tittar då västerut. Kan det möjligen vara så att du står nära Nordkalottenleden norr om Pieskehaure och tittar mot nordväst, Labba till vänster i bild och Uthtsa Varvvek till höger och klumpen 1017 där emellan? Jag utgår från att bilden är listigt beskuren.........

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.