Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om vi jobbar oss söderut hamnar vi efter ett tag vid Iggesjávvre som jag vet har en sandstrand, men om den ser ut så här vet jag inte. Jag får inte bakgrunden att stämma mot kartan. Norra änden av östra stranden blir min gissning i alla fall.
Jag tror att Tore har hittat rätt sjö. Men jag tror nog att bilden är tagen 1,3 km sydost om stugan riktning sydost. Då ser vi Guravagge i fonden. Hitta.se har ju väldigt bra flygfoton!
Var precis på väg att skicka en gissning Vajmok, vilket jag tror att det är. Däremot tror jag riktningen är mot SO, från norra stranden. Oavsett var du först Tore.
Bifogar en bild från Iggesjávvres strand som bonus.
Per har helt klart mest rätt. Jag kollade på hur skuggan föll från stenen. Bilden är tagen 12 timmar efter min gissning därför fick jag fel fotoriktning. Nästa gång ska jag kolla på Google Earth innan jag gissar.
Ett gott lagarbete av alla! Och nu förstår vi varför bilden var så hårt beskuren upptill........Guravagge ligger naturligtvis till vänster om Staigga, inte där jag trodde. Och tack för den makalösa stranden av Iggesjavvre, Calle! Jag gick där i somras. Kanske Tore har en ny bild? Eller någon annan?
Jag hade kanonväder när jag var i de krokarna i början av juni 2011. Lite för varmt bara, närmare 30 grader! Så här ser den vyn ut från Stabburet. Jag tror inte Lijbouvárátje syns så bra nerifrån dalen. Vi ska längre norrut!
Med klumpen i mitten borde väl detta vara enkelt för storfräsarna på denna tråd! Men inte för mig.......
Men jag vill resonera lite. Du är förmodligen ute dagtid eftersom solen verkar stå hyfsat högt och kommer emot oss snett från vänster, snygga färger! Du står då i en större dalgång som i huvudsak går i nord-sydlig riktning och vattnet ser ju också ut att rinna åt vänster. Kameran tittar då västerut. Kan det möjligen vara så att du står nära Nordkalottenleden norr om Pieskehaure och tittar mot nordväst, Labba till vänster i bild och Uthtsa Varvvek till höger och klumpen 1017 där emellan? Jag utgår från att bilden är listigt beskuren.........
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...