Gissa position

Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Rätt!

Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Alldeles riktigt!
I Abisko natinalpark får man gå med kopplad hund längs markerade leder.

Alldeles riktigt!
I Abisko natinalpark får man gå med kopplad hund längs markerade leder.

Då går vi vidare.

Här överskrider vi nog den manliga förmågan. Vad når ögat för dal?

Peter P.

Bilagor

• _DSC6186_uts_gissa.jpg
    _DSC6186_uts_gissa.jpg
    64.3 KB · Visningar: 381

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Gissningsvis i Sarvesvágge, med toppen 1696 i fonden. Texturen i GE stämmer tämligen väl överens med bildmotivet.

Egentligen är det inte själva toppen 1696 som syns här, utan änden på kammen, men annars var det rätt. Vattendraget i bilden är jökelbäcken från Nuortap Luohttojiegŋa och platsen där tältet står utgörs av en stor och mjuk gräs- och risplatå. Kan varmt rekommenderas, särskilt om man kommer österifrån och måste invänta lägre vattenstånd.

Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.

Japp, ditt antagande är riktigt. Jag lanserar omedelbart en gissning på senaste bilden: Bergväggen i förgrunden tillhör Guohperskájdde och bergen bakom tillhör Ruohtesmassivet, med Gasskatjåhkkås bergvägg till höger. Du är på väg uppför Skårvatjåhkkå, ett av Hambergs favoritberg.

Ja du Nuukeer, du hittar rätt igen; rätt på alla punkter!

Ny bild? Det här är ju ett svårslaget fredagsnöje.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips