Gissa position

Fin utsikt från "sovrummet".

Ny bild. Vad ser vi här?

Calle

Bilagor

• IMGF_58.jpg
    IMGF_58.jpg
    56.7 KB · Visningar: 463
Jag börjar väl att gissa då...
Iskupolen till vänster liknar Blåmannsisen. I så fall skulle fjället till höger vara Sulitelma stortopp som har en liknande profil men jag hade gärna sett mer is till höger om toppen. Kortet är då taget från övre delarna av Piteälven.

Bra gissning, du hittade rätt!
Vattnet i förgrunden är Kaskaure, strax öster om Mavasjaure.

Så roligt när ens gissning är rätt. Jag jagade fotoplatsen i Google Earth mellan Miekak och Mavas men tyckte inte att jag hittade något som passade.
Här kommer nästa bild. Året är 2004 och jag ser att vi dammat av samma tält som vi använde 1979(se inlägg #5015). Anledningen är att vår fyrbente vän ska rymmas vilket innebär att vi inte är i en nationalpark. Var är vi?

Bilagor

• 103_0339.jpg
    103_0339.jpg
    108.9 KB · Visningar: 393
Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Rätt!

Det är ju alldeles bredvid en nationalpark, men det blir min gissning i alla fall. Man får ju gå där med sin fyrfota vän kopplad. Kan det vara i Pallinvagge? Fotografen fotar i sydlig riktning och man ser Ballinbogichohkka och tvärdalen in till höger leder till Siellavagge (tror jag dalen heter).

Mvh
Peter P.

Alldeles riktigt!
I Abisko natinalpark får man gå med kopplad hund längs markerade leder.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.