Gissa position

Jag är ofta inne o måste säga att jag är imponerad av mångas kunskap i denna tråden. Drar till med en chansning på den senaste bilden. Tror att du står vid vindskyddet vid valfojåkka o sådeles borde vattendraget heta detsamma.
Snyggt jobbat! Visst är det så. Jag trodde att den här ganska hårt beskurna bilden där inte själva forsen utanför skyddet var med skulle vara lite tuffare att ta... men inte då, du besitter med all tydlighet samma typ av imponerad kunskap ;)

Bilden är din!
MVH ///Claes

Snyggt jobbat! Visst är det så. Jag trodde att den här ganska hårt beskurna bilden där inte själva forsen utanför skyddet var med skulle vara lite tuffare att ta... men inte då, du besitter med all tydlighet samma typ av imponerad kunskap ;)

Bilden är din!
MVH ///Claes

Gick förbi där i somras, så jag kände igen vyn. Var hittar man denna stolpen och varför står den där?

Bilagor

• 163.jpg
    163.jpg
    68.7 KB · Visningar: 441
Var i Gorsavággi i somras och vill minnas att jag såg något liknande. Kan ha stått där det funnits en kåta. Kanske för att visa vägen upp i Guoblavággi??

Var i Gorsavággi i somras och vill minnas att jag såg något liknande. Kan ha stått där det funnits en kåta. Kanske för att visa vägen upp i Guoblavággi??

Du är helt rätt ute. Enligt uppgift jag har fått är det där som Kårsavaggestugan låg innan. Efter att den brann ner flyttades stugan längre ut i dalen.

Din tur att ladda upp bild!

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Fotot är taget mot sydväst

Hej!

Min första tanke var att du stod på Darfallahku och plåtade åt Skartoaivihållet till, men det passade inte riktigt vare sig med bakgrunden eller "mellangrunden". Men nu kom jag på att vi kanske ska flytta oss ett par mil österut!

Så nu skulle jag tro att du tagit stigen upp från Pirttivuopio, mellan Årosjokk och Nikkaluokta, och att du slagit läger ungefär vid Vouhppevardu. Ravinen i mitten i bildens bakgrund är då Stallegorsa och berget som tittar fram ur dimman från höger är Kakinjunnje. Kan det stämma, tro?

häpp / Filiokus

Jag får ge dig Filiokus rätt.
Vi steg av bussen där stigen börjar upp i Vistasvággi. Där finns ett fyrhjulingsspår rakt norrut till en renvaktarstuga som vi gick (tipset hämtat från LRC:s hemsida, tack för det!). Sedan slog vi läger vid Guhppusgorsa och kunde se Nikkaluokta bland annat.
Så nu är det din tur!

Jag får ge dig Filiokus rätt.
Vi steg av bussen där stigen börjar upp i Vistasvággi. Där finns ett fyrhjulingsspår rakt norrut till en renvaktarstuga som vi gick (tipset hämtat från LRC:s hemsida, tack för det!). Sedan slog vi läger vid Guhppusgorsa och kunde se Nikkaluokta bland annat.
Så nu är det din tur!

Okej, då kör vi en bild till! Vad ser vi och varifrån är fotot taget?7

/ F

Bilagor

• S6301788.jpg
    S6301788.jpg
    46.8 KB · Visningar: 496

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.