Gissa position

Kan fotot vara taget ungefär från Kebnats? I bakgrunden skull vi då se Lulep Kierkau och sällskapet är på väg mot Saltoluokta. Den Nammasjliknande knallen skulle kunna vara höjden mellan Tarvasvarasj och sjön.

Alldeles riktigt. Kortet är taget alldeles när vi startat från Kebnats. Man måste göra en lång omväg uppåt sjön för att komma till Saltoluokta på grund av svag is.
Däremot får du inga poäng för rättstavning. Jag tycker att jag har en gammal BD10:a (1998) men den har den nya stavningen.
 
Alldeles riktigt. Kortet är taget alldeles när vi startat från Kebnats. Man måste göra en lång omväg uppåt sjön för att komma till Saltoluokta på grund av svag is.
Däremot får du inga poäng för rättstavning. Jag tycker att jag har en gammal BD10:a (1998) men den har den nya stavningen.

Hej!

Men det här med stavningen är ju så tilltråcklat! Jag vill inte trampa på någons tår, men jag blir helsnurrig av gamla och nya stavningar. Just nu använder jag länskartorna på gis.lst.se, men om vi tar bildens "knalle" som exempel, så varierar stavningarna beroende på inzoomningsnivå. Vad ska man tro?! Jag stavar alltid så som något av exemplen på kartan (minus specialtecken, som jag inte har lärt mig hantera ännu), och om det står på kartan så borde det också vara en acceptabel stavning.

Men ta nu inte mitt svar här som att jag går i försvarsställning. Tore har ju helt rätt i att det går att stava mer eller mindre korrekt. Frågan är bara vem som kan hålla reda på olika varianter och deras relevans. Kanske dags att starta en språkvårds- och stavningstråd?

Här ska vi nu iallafall fortsätta bildgissningstråden. Fint vattenfall, men var befinner vi oss någonstans?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • S6301253.jpg
    S6301253.jpg
    66.3 KB · Visningar: 420
Här ska vi nu iallafall fortsätta bildgissningstråden. Fint vattenfall, men var befinner vi oss någonstans?
häpp / Filiokus

Är ganska säker på att detta är fallen/forsarna i Kuoperjåkkå vid Skarja där jåkken faller ner och bildar början på Rapajåkken. Ett vackert ställe på väg mot/från Mikkastugan (vila i frid).
///Claes
 
Är ganska säker på att detta är fallen/forsarna i Kuoperjåkkå vid Skarja där jåkken faller ner och bildar början på Rapajåkken. Ett vackert ställe på väg mot/från Mikkastugan (vila i frid).
///Claes

Både snabbt och träffsäkert svar. Lustigt att det ligger en renvaktarstuga precis bredvid fallen, för det dånar på ganska ordentligt. Går det att få någon nattsömn alls där?

häpp / Filiokus
 
Både snabbt och träffsäkert svar. Lustigt att det ligger en renvaktarstuga precis bredvid fallen, för det dånar på ganska ordentligt. Går det att få någon nattsömn alls där?
häpp / Filiokus
men... renvaktarstugan ligger väl inte vi detta vattenfallet utan högre upp i Akavagges mynning där Akkajåkkå kastar sig ner för att förenas med Kuoperjåkkå... eller kommer jag ihåg fel?
Bortsett från detta. Ny bild ny gåta:
Var befinner jag mig? vad heter vattendraget?

quiz37.jpg

Lycka till!
///Claes
 
men... renvaktarstugan ligger väl inte vi detta vattenfallet utan högre upp i Akavagges mynning där Akkajåkkå kastar sig ner för att förenas med Kuoperjåkkå... eller kommer jag ihåg fel?

Nej, såklart du har rätt. Jag måste ha halvsovit när jag skrev svaret. Eller så är jag helt enkelt född disträ.

/ F
 
Jag är ofta inne o måste säga att jag är imponerad av mångas kunskap i denna tråden. Drar till med en chansning på den senaste bilden. Tror att du står vid vindskyddet vid valfojåkka o sådeles borde vattendraget heta detsamma.
 
Jag är ofta inne o måste säga att jag är imponerad av mångas kunskap i denna tråden. Drar till med en chansning på den senaste bilden. Tror att du står vid vindskyddet vid valfojåkka o sådeles borde vattendraget heta detsamma.
Snyggt jobbat! Visst är det så. Jag trodde att den här ganska hårt beskurna bilden där inte själva forsen utanför skyddet var med skulle vara lite tuffare att ta... men inte då, du besitter med all tydlighet samma typ av imponerad kunskap ;)

Bilden är din!
MVH ///Claes
 
Snyggt jobbat! Visst är det så. Jag trodde att den här ganska hårt beskurna bilden där inte själva forsen utanför skyddet var med skulle vara lite tuffare att ta... men inte då, du besitter med all tydlighet samma typ av imponerad kunskap ;)

Bilden är din!
MVH ///Claes

Gick förbi där i somras, så jag kände igen vyn. Var hittar man denna stolpen och varför står den där?
 

Bilagor

  • 163.jpg
    163.jpg
    68.7 KB · Visningar: 365
Var i Gorsavággi i somras och vill minnas att jag såg något liknande. Kan ha stått där det funnits en kåta. Kanske för att visa vägen upp i Guoblavággi??
 
Var i Gorsavággi i somras och vill minnas att jag såg något liknande. Kan ha stått där det funnits en kåta. Kanske för att visa vägen upp i Guoblavággi??

Du är helt rätt ute. Enligt uppgift jag har fått är det där som Kårsavaggestugan låg innan. Efter att den brann ner flyttades stugan längre ut i dalen.

Din tur att ladda upp bild!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.