Gissa position

Påminner mig om Nipals från öster eller sydost.

Det beror nog på att det är rätt fjäll (Nijbáš)! Fotot är taget från Dolakčohkkas västsluttning vid början av "Korvjokkens" södra arm/tillflöde. Massivet var överraskande imponerande från denna vinkel tyckte jag, speciellt med glaciären som breder ut sig från toppen i all sin prakt.

Femman var ju självklart Frippes fall, så det är två kvar:

1. Vad ser vi -- och var?
Visa bilaga 1240

2. Vilken topp -- och vilken sjö?
Visa bilaga 1241

En ledtråd är att samtliga bilder härrör från samma tur, men för att böka till det lite är de inte i kronologisk ordning...

2. Vilken topp -- och vilken sjö?
Visa bilaga 1241

En ledtråd är att samtliga bilder härrör från samma tur, men för att böka till det lite är de inte i kronologisk ordning...

Det här kanske inte alls stämmer men jag skriver ändå ned en gissning.

Jojoleden och utsikt från passet mellan Kuopervagge och Kaskasavagge med sjön i Kaskasavagge och Knivkammen/Kaskasanjunnjetjåkka?

Thure

hur får du till det med den samiska ortografin? Redigerar du inläggen i ordbehandlare eller kan du Ascikoderna?

Kan koderna, men det är Unicode snarare än ASCII.

Det här kanske inte alls stämmer men jag skriver ändå ned en gissning.

Jojoleden och utsikt från passet mellan Kuopervagge och Kaskasavagge med sjön i Kaskasavagge och Knivkammen/Kaskasanjunnjetjåkka?

Det stämmer mycket riktigt inte alls. ;)
Jojoleden ingick inte i turen.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

mellpat

Avslutat
Jaså inte det heller. Tja, man borde väl känna igen en topp man varit uppe på. Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Det är dock precis vad den har. :)
Pölen är alltså smältvattensjön nedan Moarhmmábáktiglaciären och bilden är tagen ungefär halvvägs upp på toppen 1810. Den kan jag för övrigt varmt rekommendera som utsiktstopp, om inte annat för det häftiga perspektivet emot just Höktopparna.

Återstående bild #1 är tagen dagen därpå...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.