Gissa position

hur får du till det med den samiska ortografin? Redigerar du inläggen i ordbehandlare eller kan du Ascikoderna?

Kan koderna, men det är Unicode snarare än ASCII.

Det här kanske inte alls stämmer men jag skriver ändå ned en gissning.

Jojoleden och utsikt från passet mellan Kuopervagge och Kaskasavagge med sjön i Kaskasavagge och Knivkammen/Kaskasanjunnjetjåkka?

Det stämmer mycket riktigt inte alls. ;)
Jojoleden ingick inte i turen.

mellpat

Avstängd
Jaså inte det heller. Tja, man borde väl känna igen en topp man varit uppe på. Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Det är dock precis vad den har. :)
Pölen är alltså smältvattensjön nedan Moarhmmábáktiglaciären och bilden är tagen ungefär halvvägs upp på toppen 1810. Den kan jag för övrigt varmt rekommendera som utsiktstopp, om inte annat för det häftiga perspektivet emot just Höktopparna.

Återstående bild #1 är tagen dagen därpå...

mellpat

Avstängd
Nja, tror att bild 1 är från i närheten av renvaktarstugan en dryg halvmil norr om mårmastugan. Fjällen i mitten är då bl.a Suorivarri (1161).

Fler broar

Syns bara en bit av bron, men kanske brosnutten plus omgivning räcker; var är vi?

cd67ccba2feda4d6ada77947bcac8443.jpg

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips