Gissa position

hur får du till det med den samiska ortografin? Redigerar du inläggen i ordbehandlare eller kan du Ascikoderna?

Kan koderna, men det är Unicode snarare än ASCII.

Det här kanske inte alls stämmer men jag skriver ändå ned en gissning.

Jojoleden och utsikt från passet mellan Kuopervagge och Kaskasavagge med sjön i Kaskasavagge och Knivkammen/Kaskasanjunnjetjåkka?

Det stämmer mycket riktigt inte alls. ;)
Jojoleden ingick inte i turen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jaså inte det heller. Tja, man borde väl känna igen en topp man varit uppe på. Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Så då säger jag att toppen längst till höger i bild 2 inte har höjdsiffran 1892, ett par km norr om höktopparna. . :)

Det är dock precis vad den har. :)
Pölen är alltså smältvattensjön nedan Moarhmmábáktiglaciären och bilden är tagen ungefär halvvägs upp på toppen 1810. Den kan jag för övrigt varmt rekommendera som utsiktstopp, om inte annat för det häftiga perspektivet emot just Höktopparna.

Återstående bild #1 är tagen dagen därpå...

Nja, tror att bild 1 är från i närheten av renvaktarstugan en dryg halvmil norr om mårmastugan. Fjällen i mitten är då bl.a Suorivarri (1161).

Fler broar

Syns bara en bit av bron, men kanske brosnutten plus omgivning räcker; var är vi?

cd67ccba2feda4d6ada77947bcac8443.jpg

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips