Gissa position

Avsl12

Avslutat
Lungt här? Jag kom på att ingen gissat var denna torvkåta ligger.
---
b2.jpg
[/QUOTE]
---
När man passerar broarna över Sjnjuvtjudisjåhkå och Sjpitjavjåhkå finns det två kåtor markerade på kartan. Den ena av dom finns, det var kanske den vi hittade efter att vi gått långt nedströms.
Bästa tältplatsen är på skajdden mellan jåhkkarna. Om man går rakt över från 'de tre parkskyltarna', där finns även gamla kåtaplatser.

Almgren

Avslutat
Ja det är ju i sverige (syns på flaggan), tidigt 1600-tal (tvättlinan avslöjar det). Men var? Det kan vara i primcip överallt, men det verkar vara flera parallella dalar och inga stora fjäll bakom. så jag chansar i mynningen av lilldörren (tror jag den heter ) i lunndörrsfjällen.

Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
Jaha ... var är detta då? Å vilket sekel? :)
Sarvestjåhkkå på nordsidan av Sarvesvágge i bakgrunden och med lägerplatsen (antagligen) vid en av de små sjöarna vid Tjågnårisvárásj knä.

sekel... Skulle gissa på 20e århundradet... typiskt 80tal skulle jag vilja säga! (oops! jag sa det också)

MVH ///Claes

Avsl12

Avslutat
Re: Re: Rolands lägerplats

cnygardh; sa:
Rungá; sa:
Sarvestjåhkkå på nordsidan av Sarvesvágge i bakgrunden och med lägerplatsen (antagligen) vid en av de små sjöarna vid Tjågnårisvárásj knä.

sekel... Skulle gissa på 20e århundradet... typiskt 80tal skulle jag vilja säga! (oops! jag sa det också)

MVH ///Claes
Nope. Rätt område, fel dal. Vandra norrut längst dalgångarna. 1900 talet är rätt men nu gäller det att pricka årtiondet ...öka :)

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Re: Målningar

thureb; sa:
Här några målningar som sannolikt hör till de mest sedda i Sverige. Målningarna är märkta med två konstnärsnamn John Ericsson och Natan Johansson.
Var finns målningarna?
Vilka fjällmotiv föreställer de?
Thure
Fösta frågan var buslätt... det är väggmålningar i stora hallen på Stockholms Centralstation.
Målning 1 är också lätt... föreställer vyn från Saltoluokta över Langas upp mot Stora Sjöfallet
Målning 2 får jag fundera över... (i värsta fall får jag skylla på att jag inte brukar vara uppe i fjällen på vintern ;))

///Claes

Re: Re: Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
cnygardh; sa:
Rungá; sa:

MVH ///Claes
Nope. Rätt område, fel dal. Vandra norrut längst dalgångarna. 1900 talet är rätt men nu gäller det att pricka årtiondet ...öka :)
Rackarns!!!! jag var säker på att det var en 80tals anorack som hängde på tork, vad sägs om 90talet då ;)
Och så klättrar vi en dal norrut och ser om Álggavágge stämmer

///Claes

Längsta tråden?

Den här tråden börjar bli riktigt lång nu.. 567 inlägg! Hur lång har en tråd blivit förut, har tittat runt lite men inte hittat någon längre tråd. Rekord ???

///Claes

Avsl12

Avslutat
Re: Re: Re: Re: Rolands lägerplats

cnygardh; sa:
Rackarns!!!! jag var säker på att det var en 80tals anorack som hängde på tork, vad sägs om 90talet då ;)
Och så klättrar vi en dal norrut och ser om Álggavágge stämmer
///Claes
Det är rätt Á men sedan blir det fel. Jag är i en dalgång mellan Á och ett annat fjäll, brukarar ju vara så. I näheten finns en sjö med ett namn som inte är så lätt att uttala ;-) Året är 1990 men jag har blekt ut färgerna på fotografiet för att försöka luras. Men det gick ju inte ...
[Ändrat av Rungá 2007-05-05 kl 07:43]

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.