Gissa position

Glaciärvatten

ser det ut som och en rätt rejält trång ravin. Inte lika mycket vattenflöde som i Tarfalajokken och den ravinen är inte lika trång vad jag kan minnas. Tittar lite på kartan och gissar vidare. Det finns en bäckravin från glaciär sydväst Rinim; Rinimjåkåtj skulle kanske kunna vara möjligt?

Någon av bäckarna som rinner ned till Rapaätno??

Thure
 
Re: Glaciärvatten

thureb; sa:
ser det ut som och en rätt rejält trång ravin. Inte lika mycket vattenflöde som i Tarfalajokken och den ravinen är inte lika trång vad jag kan minnas. Tittar lite på kartan och gissar vidare. Det finns en bäckravin från glaciär sydväst Rinim; Rinimjåkåtj skulle kanske kunna vara möjligt?
Någon av bäckarna som rinner ned till Rapaätno??
Thure
Riktigt observerat... inte Tarfalajokken!
Inte Rinim; Rinimjåkåtj heller.
Däremot, Ja... det är ett av tilloppen till Rapaätno!
///Claes
 
Re Glaciärvatten

En kandidat med bäckravin enligt kartan skulle kunna vara Alep Vassjajåkåtj. Högre upp i dalen finns många andra möjligheter t ex biflöden till Sarvesjåkken norr om Pårte eller bibäckar till Rapaätno öster om Jåkåtjkaskajekna.

Thure
 
Re: Re Glaciärvatten

thureb; sa:
En kandidat med bäckravin enligt kartan skulle kunna vara Alep Vassjajåkåtj. Högre upp i dalen finns många andra möjligheter t ex biflöden till Sarvesjåkken norr om Pårte eller bibäckar till Rapaätno öster om Jåkåtjkaskajekna.
Thure
Nix! Ska man vara petig så for jag lite med osanning, det inte Rapaätno som den är ett av tilloppen till utan till Rapajåkken!
Tips 2: grumligt.
 
Re: Re: Nygårdhs 16

MAJJEN; sa:
VA? Är det nederdelen av Smaila???
Japp! så ser utloppet från Smailaravinen ner i Rapajåkken ut. Det är kanske inte så vanligt att man tar sig ända ner till slutet av ravinen, utan man följer väl oftast stigen. Synd för det är vackert där nere. Rätt häftigt att följa ravinen nerifrån och upp också, många häftiga fall, tunnlar och små dammar på vägen, det är ju nästan 100m fallhöjd totalt.

default.asp')
Snyggt jobbat! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Re: Re: Nygårdhs 16

cnygardh; sa:
MAJJEN; sa:
VA? Är det nederdelen av Smaila???
Japp! så ser utloppet från Smailaravinen ner i Rapajåkken ut. Det är kanske inte så vanligt att man tar sig ända ner till slutet av ravinen, utan man följer väl oftast stigen. Synd för det är vackert där nere. Rätt häftigt att följa ravinen nerifrån och upp också, många häftiga fall, tunnlar och små dammar på vägen, det är ju nästan 100m fallhöjd totalt.

default.asp')
Snyggt jobbat! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Så många gånger SÅ nära... men aldrig varit där! Det finns många platser kvar att upptäcka...

HåkanF
 
Lungt här? Jag kom på att ingen gissat var denna torvkåta ligger.
---
b2.jpg
[/QUOTE]
---
När man passerar broarna över Sjnjuvtjudisjåhkå och Sjpitjavjåhkå finns det två kåtor markerade på kartan. Den ena av dom finns, det var kanske den vi hittade efter att vi gått långt nedströms.
Bästa tältplatsen är på skajdden mellan jåhkkarna. Om man går rakt över från 'de tre parkskyltarna', där finns även gamla kåtaplatser.
 
Ja det är ju i sverige (syns på flaggan), tidigt 1600-tal (tvättlinan avslöjar det). Men var? Det kan vara i primcip överallt, men det verkar vara flera parallella dalar och inga stora fjäll bakom. så jag chansar i mynningen av lilldörren (tror jag den heter ) i lunndörrsfjällen.
 
Re: Rolands lägerplats

Rungá; sa:
Jaha ... var är detta då? Å vilket sekel? :)
Sarvestjåhkkå på nordsidan av Sarvesvágge i bakgrunden och med lägerplatsen (antagligen) vid en av de små sjöarna vid Tjågnårisvárásj knä.

sekel... Skulle gissa på 20e århundradet... typiskt 80tal skulle jag vilja säga! (oops! jag sa det också)

MVH ///Claes
 
Re: Re: Rolands lägerplats

cnygardh; sa:
Rungá; sa:
Jaha ... var är detta då? Å vilket sekel? :)
Sarvestjåhkkå på nordsidan av Sarvesvágge i bakgrunden och med lägerplatsen (antagligen) vid en av de små sjöarna vid Tjågnårisvárásj knä.

sekel... Skulle gissa på 20e århundradet... typiskt 80tal skulle jag vilja säga! (oops! jag sa det också)

MVH ///Claes
Nope. Rätt område, fel dal. Vandra norrut längst dalgångarna. 1900 talet är rätt men nu gäller det att pricka årtiondet ...öka :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.