Gissa position

Re: Nygårdhs 14 till 16

Rungá; sa:
Nr 15 tror jag är hyllan vid Saltoluokta. Har zooma in på anslagstavlan och skärpa upp, för att bli säker, men det funkar bara på filmer. En pixel är en pixel ...
thureb; sa:
14 borde vara Sjäksjo syd om Saltoluokta. 15 är mycket riktigt öppna spisen i hallen innanför huvudingången i STFs fjällstation Saltoluokta.
Rätt och riktigt båda två
16 känner jag inte säkert igen men det påminner om ravinen vid Saltoluokta Áhusjgårsså.
Thue
Nix det är inte Áhusjgårsså, försök igen

MVH ///Claes

Re: Re: Nygårdhs 16

Rasek-Kurra alldeles i närheten av Sjäksjo 14?

Geologin verkar väldigt lik ravinen vid Saltoluokta.

Thure

Almgren

Avslutat
Re: Re: Re: Almgrens vinterbild

thureb; sa:
Ledtrådar Christian?

För att skriva något så gissar jag på Snasahögarna.

Thure

Ok, det är taget under en påsktur i ett stugtätt område där det är massor med folk då. Norr om Skarsfjället, men inte så fasligt

Re: Re: Re: Nygårdhs 16

thureb; sa:
Rasek-Kurra alldeles i närheten av Sjäksjo 14?
Geologin verkar väldigt lik ravinen vid Saltoluokta.
Thure
Är det inte väldigt mycket vatten för att vara Rasek-Kurra... ;)
Nej... inte Rasek-Kurra men vi är i hyfsat rätt område.

Ledtråd 1: Färgen på vattnet.

MVH ///Claes

Glaciärvatten

ser det ut som och en rätt rejält trång ravin. Inte lika mycket vattenflöde som i Tarfalajokken och den ravinen är inte lika trång vad jag kan minnas. Tittar lite på kartan och gissar vidare. Det finns en bäckravin från glaciär sydväst Rinim; Rinimjåkåtj skulle kanske kunna vara möjligt?

Någon av bäckarna som rinner ned till Rapaätno??

Thure

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Re: Glaciärvatten

thureb; sa:
ser det ut som och en rätt rejält trång ravin. Inte lika mycket vattenflöde som i Tarfalajokken och den ravinen är inte lika trång vad jag kan minnas. Tittar lite på kartan och gissar vidare. Det finns en bäckravin från glaciär sydväst Rinim; Rinimjåkåtj skulle kanske kunna vara möjligt?
Någon av bäckarna som rinner ned till Rapaätno??
Thure
Riktigt observerat... inte Tarfalajokken!
Inte Rinim; Rinimjåkåtj heller.
Däremot, Ja... det är ett av tilloppen till Rapaätno!
///Claes

Re Glaciärvatten

En kandidat med bäckravin enligt kartan skulle kunna vara Alep Vassjajåkåtj. Högre upp i dalen finns många andra möjligheter t ex biflöden till Sarvesjåkken norr om Pårte eller bibäckar till Rapaätno öster om Jåkåtjkaskajekna.

Thure

Re: Re Glaciärvatten

thureb; sa:
En kandidat med bäckravin enligt kartan skulle kunna vara Alep Vassjajåkåtj. Högre upp i dalen finns många andra möjligheter t ex biflöden till Sarvesjåkken norr om Pårte eller bibäckar till Rapaätno öster om Jåkåtjkaskajekna.
Thure
Nix! Ska man vara petig så for jag lite med osanning, det inte Rapaätno som den är ett av tilloppen till utan till Rapajåkken!
Tips 2: grumligt.

Re: Re: Nygårdhs 16

MAJJEN; sa:
VA? Är det nederdelen av Smaila???
Japp! så ser utloppet från Smailaravinen ner i Rapajåkken ut. Det är kanske inte så vanligt att man tar sig ända ner till slutet av ravinen, utan man följer väl oftast stigen. Synd för det är vackert där nere. Rätt häftigt att följa ravinen nerifrån och upp också, många häftiga fall, tunnlar och små dammar på vägen, det är ju nästan 100m fallhöjd totalt.

default.asp')
Snyggt jobbat! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Re: Re: Re: Nygårdhs 16

cnygardh; sa:
MAJJEN; sa:
VA? Är det nederdelen av Smaila???
Japp! så ser utloppet från Smailaravinen ner i Rapajåkken ut. Det är kanske inte så vanligt att man tar sig ända ner till slutet av ravinen, utan man följer väl oftast stigen. Synd för det är vackert där nere. Rätt häftigt att följa ravinen nerifrån och upp också, många häftiga fall, tunnlar och små dammar på vägen, det är ju nästan 100m fallhöjd totalt.

default.asp')
Snyggt jobbat! ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
Så många gånger SÅ nära... men aldrig varit där! Det finns många platser kvar att upptäcka...

HåkanF

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.