Gissa position

Sjön

går i det här fallet i väst-östlig riktning och fjällsidan man ser ligger i söder dvs vätter mot norr.

Sitojaure är också fel men inte mer än ca en dagsetapp fel.

Thure

Re: Inte Tarrekaise

thureb; sa:
.....
Raskesvens bild får mig att tänka på min bild från södra Vistasvagge men i så fall är Raskesvens bild tagen från östra sidan tvärs över nedre Ladjovagge med Nikkaluokta i bilden.

Men jag har en känsla av att björkskogen är glesare vid Nikka än på den här bilden.

Thure
Tips: Vindelfjällen.

Raskesven

Raskesvens bild

Raskesven; sa:
Var kan detta vara då?

cpic462b7c7eb7aed.jpg

Raskesven

Syterfjällen sett från sydost, i trakterna av N Fjällnäs?

/J-E

Re: Sjön

thureb; sa:
går i det här fallet i väst-östlig riktning och fjällsidan man ser ligger i söder dvs vätter mot norr.
Thure
Nordsluttning... det var som tusan... trodde inte att dagarna var så långa under snöperrioden så att solen skulle leta sig iväg ända till öster.
Ja... då provar jag väl med Tjaktjajávrre (Tjaktjajaure) med Bádurtjåhkkå i bakgrunden?
///Claes

Avsl12

Avslutat
Re: Sjön

thureb; sa:

Thure
Langas (Lánas) med Lulep Gierkav i bakgrunden. Har en gissning till men jag väntar.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Avsl12

Avslutat
Re: Re: Re: Sjön

thureb; sa:
Rätt sjö men fel fjäll. Du är bara en halv mil ifrån.
Jag blir så irriterad, jag vet att jag sett fjället men kan inte placera den och hittar inga bilder. Kan det vara vid Soaknenjárga - Björkudden men vad är fjället bakom. Ultevis?

Mycket nära nu Roland

Bilden är tagen vid den östra udden av Pielnenjarka intill där vinterleden mellan Björkudden och Saltoluokta går över Pielnenjarka. Fotoriktningen är jag inte 100 på men jag får det till SSO i riktning mot fjället Såkålke. Bilden är tagen med kameran i teleläge och det är också möjligt att rikningen är mera syd och i så fall är fjället i bakgrunden utan namn på kartan men det är fjällsluttningen söder om viken Kaptasluokta.

Thure

Re: Raskesvens bild

JET; sa:
Raskesven; sa:
Var kan detta vara då?

cpic462b7c7eb7aed.jpg

Raskesven

Syterfjällen sett från sydost, i trakterna av N Fjällnäs?

/J-E
Bilden var svår. Kortet är taget rakt västerut, väster om Ammarfjället, nära Skidbäcken, och visar de sällan besökta områdena runt Gappe och Laiverte. Namnen kunde nog inte många, men jag chansade på att utsikten var bekant för någon:)

Raskesven

mellpat

Avslutat
Jäntan jag hade äran klättra med i torsdagskväll var så cool att hon verkade kunna somna mitt i en frihängande firning. Var då?

475438966_7f32d17459_b.jpg

mellpat

Avslutat
Nja, det där var ju inte direkt någon bild med anknytning till fjällvandring. Hur som helst så ser man Vinleden på Häggstaberget, stockholmsklättrarnas äldsta och mest kända övningsklippa.

Men den här då?

475648412_dbe2852953_o.jpg

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.